leveret af Nyhedsbureauet Newspaq
Opdateret kl. 11:31
Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) spiller den altoverskyggende hovedrolle i Socialdemokraternes største reklamekampagne siden valget i 2011.
"Jeg kan ikke få alle problemer til at forsvinde, men du kan være sikker på, at jeg vil passe på det Danmark, du kender", lyder det eksempelvis i den reklame, der lørdag vil være et finde i flere landsdækkende aviser.
- Det er en kampagne, der ikke handler særlig meget om Socialdemokraterne. Den handler om Helle Thorning-Schmidt, siger chefredaktør på Fyns Amts Avis, Troels Mylenberg, til Ritzau.
- Det er en statsminister, der taler om det politiske projekt i jeg-form. Sagt med et smil er det antisocialdemokratisk at sætte en person så meget i front.
- Men det gør man jo fordi, at mange målinger faktisk viser, at Thorning har overhalet Lars Løkke Rasmussen i popularitet. Socialdemokraterne har en fornemmelse af, at hun er stærk, siger chefredaktøren.
Socialdemokraternes politiske ordfører, Ole Hækkerup, insisterer på, at den store reklamekampagne, der også vil kunne findes på hjemmesiden detdanmarkdukender.dk og på landets togstationer, ikke har noget at gøre med et kommende valg.
Men det budskab giver ingen mening, fastslår Troels Mylenberg.
- Der foregår ikke noget fra nu af og indtil valget, som ikke er tænkt ind i den kontekst. Selvfølgelig er det det. De forsøger at få skabt en bevægelse i vælgerhavet, for de er voldsomt bagud på point, siger redaktøren.
Det fremgår efter hans mening også tydeligt af S-kampagnen, at det er hos Dansk Folkeparti, at stemmerne skal hentes.
- Det er deres eneste chance for at vinde det kommende valg. Socialdemokraterne taler om "Det Danmark, du kender". Det kunne lige så godt være en kampagne med et stort billede af Kristian Thulesen Dahl (DF-formand, red.), siger Mylenberg.
/ritzau/