- Jeg cykler altid rundt i København. Det er klart det hurtigste, også ofte meget hurtigere end offentlig transport, og bilen vil man virkelig gerne undgå i storbyen, hvis man ikke gerne vil sidde og blive gammel i en bilkø, fortæller Pernille Skipper til Avisen.dk
- Og så har jeg monteret både cykelkurv og en kopholder, så jeg kan have morgenkaffen med mig. Så cykelture er rare og ikke nødvendigvis benhård motion...
Selv om det er rugbrødsmotoren, der mest bliver brugt til dagligt, så er det lige upraktisk nok i længden for den højgravide politiker. Hun er gift med Oliver Routhe Skov og bor på indre Nørrebro med datteren Billie på 3 år, og til sommer kommer barn nummer to så.
- Vi har indtil for nylig delt vores lille el-bil (BMWi3) med en anden familie. Nu er de desværre flyttet til en anden bydel, så nu er vi alene med den. Men det er virkelig dejligt at have muligheden for at køre ud af byen eller tage en weekend hjem til familien i Nordjylland, selvom man slet ikke skal bruge bil til daglig. Og når man deler bilen, og den samtidig kører på el, er det lige før, vi kan retfærdiggøre at have den. Ellers er det jo for fjollet at have bil, når man bor i brokvartererne og ikke bruger den til arbejde, mener Pernille.
Infrastrukturen bedre end sit rygte
Ofte jamrer elbils-bilisterne over den sløje infrastruktur med ladere herhjemme, men ikke Pernille Skipper.
- Jeg er nu rigtig glad for at have opdaget, hvor langt teknologien faktisk er allerede nu. Det er absolut ikke mere besværligt for os at have en el-bil – heller ikke selvom vi kører til og fra København og Nordjylland. De lader hurtigt op og de kører langt. Der er rigtig mange mennesker, der er helt afhængige af bilen i dagligdagen, og det er bare et spørgsmål om tid, før de kan køre grønt alle sammen.
- Jeg oplever i ny og næ, at der er kø ved laderen. Særligt ved nogle enkelte knudepunkter. Men min oplevelse er generelt, at det faktisk er rigtig let, især når man er i store byer og på motorvejsnettet. Det er især i de mellemstore byer og små byer, at det kan blive træls. Så ingen tvivl om, at der skal flere standere op hurtigt, men infrastrukturen er nu i virkeligheden bedre end sit rygte allerede i dag...
Tesla er flot
- Hvis du havde frit valg på alle hylder, hvilken bilnøgle lå der så derhjemme i entreen?
- Jeg ville nok beholde cyklen i dagligdagen, også selvom jeg havde total frit valg. Men hvis jeg havde råd til en hvilken som helst bil, så skulle det nok være en af de store, flotte Teslaer. Det ville i hvert fald altid være el. Der er stille i bilen og man rykker også meget hurtigere fra land end langt de fleste benzinbiler. Køreglæden er bare større...
- Hvad er din ideelle vision om en storby, hvor transport/privatbilisme etc. skulle gå op i en højere enhed?
- Det er jo et enormt stort spørgsmål, hvordan idealstorbyen ville se ud. Når man bor i København i dagligdagen er det en virkelig stor gene, at der er så mange biler, og især dieselbilernes forurening bekymrer mig.
- Det slår mange mennesker ihjel hvert eneste år. Så jeg drømmer om, at dieselbilerne bliver forbudt i byen først og fremmest. Ud med dem! Og så drømmer jeg om, at vores offentlige transport og andre alternativer som låne-cykler og løbehjul bliver så udbredt, at folk der kører ind til København fra andre steder, vil sætte bilen i udkanten og bruge de mange andre muligheder for at komme rundt. Jeg tror faktisk på, at det kan være grønt og lyst og rart at bo tæt i byerne. Men det er selvfølgelig vigtigt, at vi er bevidste om, at det ikke er det samme at bo i de mindre byer. Vi skal skræddersy løsningerne lokalt...