Gnarls Barkley, Orange Scene, fredag klokken 17
De var kommet i hobetal og mere til for at høre et af årtiets største hits. Og da amerikanske Gnarls Barkley godt halvejs i koncerten afleverede supertræfferen 'Crazy' fra 2006, udvandrede mange igen fra pladsen for Orange scene på Roskilde Festival.
Det burde de nu ikke have gjort, thi sangeren Cee-Lo, hans kompositoriske bagmand Danger Mouse på tamburin og orgel leverede sammen med deres veloplagte backingband Gnarls Barkleys efterhånden velkendte soul fra en skæv og 1970'er-fascineret fremtid.
Koncerten fredag eftermiddag gav dermed duoens to fremragende album en ekstra dimension - og distancerede sig væsentligt fra det paranoidt farvede og sortseende tekstunivers, som dominerer såvel 'St. Elsewhere' fra forrige år som dette års 'The Odd Couple'.
Selv i den manisk energiske 'Just A Thought', der drives frem af et snavset breakbeat, fornemmede man den gejst, som strømmer fra lille, tætte Cee-Lo Greens pragtorgan af en stemme.
Han var kommet for at holde en fest, der måske havde passet bedre til den lidt mindre Arena-scene, men afgjort kom ud over Oranges krævende scenekant - godt hjulpet af en fandenivolskhed, der ikke lader hans rockstjernekolleger noget efter. Som Cee-Lo Green selv forsvarede sine temmelig direkte komplimenter til det kvindelige publikums attributer:
- Jeg gør, hvad jeg vil. Jeg er fri som fuglen.
Og mens makkeren Danger Mouse holdt sig i baggrunden, var det netop, hvad han gjorde, ham Cee-Lo. Blandt andet med en aldeles vellykket og udbasunerende coverversion af Radioheads 'All I Need', som dermed vakte lykke for anden gang på et lille døgn.