Der er gået godt en time af L.O.C.s koncert på Orange Scene, da den dansk-irske alfa-rapper deler en barnedrøm med de op mod 40.000 solslikkende og storskrålende publikummer, der er vidne til den største, mest perfektionerede og sandsynligvis også bedste danske rapkoncert til dato.
- Jeg har drømt om det her, siden jeg var fucking lille. Men det kan man jo bare ikke, når man er rapper, siger han og griber en glinsende elguitar med spidse konturer i bedste Metallica-stil. Han har ikke tænkt sig at spille på den, nix, den skal smadres. Og smadres mod scenegulvet bliver den til menneskehavets udtalte tilfredshed.
Guitaren er naturligvis hvid ligesom de jakkesæt, som L.O.C. og producerne Rune Rask og Jonas Westergaard bærer i den stilrene scenografi. Samt gæsterapperne Bai-D og den stærkt perverterede Orgi-E fra Suspekt, der selvfølgelig bærer hvid frottébadekåbe og ditto klipklappere.
Magtdemonstration
Der er i det hele taget ikke overladt noget som helst til tilfældighederne undervejs i koncerten, som endelig har placeret dansk hiphop på Orange Scene.
Vi bevidner en gennemført magtdemonstration fra dansk musiks p.t. mest interessante kommercielle kunstner.
En nærmest uudtømmelig hitparade af banger-numre fra Århus V-rapperens fire album og en række gæsteoptrædender hos andre kunstnere som Nephew og Jokeren swinger og brøler ud over festivalpladsen i et tempo, der indikerer, at den gamle stodderrapper har en masse, han vil vise sit nye publikum.
Bæredygtige numre
Det er ekstremt svært at finde hår i hiphopsuppen denne lørdag eftermiddag. Måske mangler der en anelse intonation i et par af L.O.C.s syngende omkvæd, og måske savner man et par af debutalbummet ’Dominologi’s træffere, men ellers er de der alle sammen:
’Absinth’, ’Frk. Escobar’, ’Hvor Vil Du Ikk’’ (stadig det smukkeste og mest synderknugede bidrag til dansk raps hurtigtsnakkende historie), ’Undskyld’, ’Xxx Couture’ osv.
De fyldige og tunge produktioner viser sig snildt at bære igennem på den krævende kæmpescene, og L.O.C.s slet skjulte begejstring, hans fattede udstråling og fænomenale mikrofonkontrol gør, at de mange ord går rent igennem.
Han flipper sit flow, hvisker, angrer, snerrer og praler. Og hele tiden, så det er til at forstå, selv for nybegyndere.
Det er altså en pragtpræstation, vi har med at gøre, og da dansk rocks store håb, Veto med Troels Abrahamsen i front, entrer showet og spiller bandets ’Cannibal’-nummer, som L.O.C. har samplet på sit seneste opus, er triumfen total.
Derfor er det også bare ekstra bobler i champagnen, at Simon Kvamm ved koncertens afslutning gør gengæld fra sidste års Nephew-koncert samme sted og lægger vokal på den kommende landeplage, ’Superbia’.
Gjorde dansk rap ære
L.O.C. gjorde dermed det, han stilede efter. Leverede et gennemført og musikalsk show.
Han gjorde dansk rap ære, og det bliver næppe sidste gang, at de attitudelæssede rimmaestroer får taletid på den fornemste scene, de kunne ønske sig. Han har i hvert fald leveret den flotteste og mest ambitiøse danske Orange-koncert i årevis.