Afsløringer af, at lastbilchauffører i massivt omfang snyder ved at slukke for de elektroniske fartskrivere for at kunne køre for hurtigt og for længe, får lastvognsbranchen til at bede om mere kontrol.
Erkendelsen kommer efter en række artikler i Avisen.dk om snyd, der truer trafiksikkerheden.
Læs: Søvnige svindel-truckere er livsfarlige
De to store brancheorganisationer ITD og DTL er så foruroliget over afsløringerne, at de vil kæmpe for, at politiet får midler til at kontrollere flere lastbiler.
"Køre- hviletidsreglerne er til for trafiksikkerhedens skyld, og den slags snyd, der er beskrevet, er uacceptabelt og skal stoppes. Vi opfordrer derfor politikerne til at tilføre politiet øgede ressourcer, så kontrollen med fartskriver-snyd kan blive bedre," siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.
Særlig myndighed
Han foreslår, at der oprettes en særlig tungvognsmyndighed efter tysk forbillede. Den skal overtage den administrative kontrol med vognmands-virksomhederne fra politiet.
Politiet skal koncentrere sig om vejkontrollen, der skal intensiveres.
Mogens Therkelsen, der er formand for den anden store brancheorganisation, ITD, bakker op.
"Virksomhedskontrollerne er ressourcekrævende og komplicerede, og en overflytning af dem til Trafikstyrelsens regi vil kunne frigive ressourcer hos Rigspolitiet, så man kan gøre begge former for kontrol endnu mere effektive" anbefaler Mogens Therkelsen.
"Fuldstændig uacceptabelt"
SF-trafikordfører Anne Baastrup vil også have mere kontrol med chauffører, der fusker.
"Den form for snyd, der finder sted, er farlig for alle trafikanter og selvfølgelig fuldstændig uacceptabel," siger hun.
"Så jeg vil kæmpe hårdt og længe for, at de administrative tilsyn fratages politiet, der skal koncentrere sig om vejkontrollen, så vi kan få gjort op med snyd og den urimelige konkurrence fra ikke mindst udenlandske chauffører, der også skal stoppes i ulovlig cabotagekørsel," siger hun.
Unfair konkurrence
Ulovlig cabotagekørsel er, når udenlandske chauffører i strid med loven kører rundt med gods i Danmark på ulige konkurrencevilkår.
Politiet lægger ikke skjul på, at det i dag bruger en del ressourcer på de administrative virksomhedenskontroller.
"Jeg kan antage, at lagde man de administrative virksomhedskontroller over i regi af Trafikstyrelsen, ville det frigøre ressourcer hos politiet til andre opgaver – eksempelvis til vejkontrol," siger politikommissær Frank Davidsen, der er leder af Rigspolitiets Tungvognssektion.