Hun burde bruge al sin energi på at hjælpe arbejdsløse med at få et job. Men hun har ikke tid.
Selvom Vinnie Eliasen er ansat som socialrådgiver på Jobcenter København for at hjælpe ledige i gang, bruger hun det meste af dagen på papirnusseri og administrative opgaver. Hun skal registrere alt, hvad hun laver, hvem hun har talt med, og finde rundt i en stadig større jungle af love og regler om arbejdsmarkedet.
»Kvaliteten af vores arbejde er alarmerende dårligt. Vi spilder millioner af skattekroner og får ikke nok ledige tættere på arbejdsmarkedet. Vi bruger mere tid foran computeren på at dokumentere, hvad vi selv har lavet, end på at hjælpe de ledige. Bureaukratiet har taget overhånd,« siger Vinnie Eliasen, der samtidig er tillidsmand for socialrådgiverne på Jobcenter København.
Ifølge Kommunernes Landsforening er Vinnie Eliasen ikke den eneste, der spilder tiden. Faktisk bruger de ansatte på alle landets jobcentre i gennemsnit kun 15 minutter af hver time til at tale med en arbejdsløs eller en virksomhed. Samtaler, der skulle få de ledige i arbejde. De sidste 45 minutter bruger de ansatte bag skærmen på blandt andet administrativt arbejde og på at sætte sig ind i de seneste love og regler. Det viser en undersøgelse af effektiviteten på landets jobcentre, som konsulentfirmaet Deloitte har gennemført for Beskæftigelsesministeriet og Kommunernes Landsforening (KL). Og det er alt for lang tid på papirnusseri, mener Erik Nielsen (S), formand for kommunernes Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg.
Har taget overhånd
»Det er grotesk. 45 minutter ud af hver time, så har papir- og registreringsarbejdet taget overhånd. Der, hvor det virkelig batter, er i samtaler med ledige og virksomheder. Men jobcentrene har så travlt med at registrere og indberette, at de har sværere ved at få folk i beskæftigelse. Vi skal rydde op i regeljunglen,« siger Erik Nielsen, der har skrevet et indlæg i KL s fagblad, der udkommer i dag. Erik Nielsen mener, at hovedproblemet er, at Folketinget har indført stadig flere love, der betyder, at hele regel- og kontrolapparatet efterhånden er så indviklet, at de ansatte skal bruge alt for meget tid på at finde den helt rigtige paragraf, registrere og dokumentere deres arbejde. Sammen med Beskæftigelsesministeret vil Kommunernes Landsforening i slutningen af året fremlægge nogle forslag til, hvordan man kan barbere nogle af de unødige administrative opgaver væk fra de ansatte i jobcentrene.
De ansatte på landets jobcentre bruger kun 15 minutter af hver time på samtaler med arbejdsløse og virksomheder
Det
viser en undersøgelse fra konsulentfirmaet Deloitte, der blev
gennemført i foråret - som led i en proces om afbureaukratisering.