Kommune finder få fejl i sagsbehandling på jobcenter: "Plattenslageri"

I København har et særligt team siden juni gennemgået klager om sagsbehandling. Kommunen frikender sig selv i langt de fleste sager, viser nye tal.
Ulrik Kohl (EL) mener ikke, at borgere som Lea Hansen har fået en reel mulighed for at klage over kommunens sagsbehandling. Det er Mia Nyegaard uenig i.
Ulrik Kohl (EL) mener ikke, at borgere som Lea Hansen har fået en reel mulighed for at klage over kommunens sagsbehandling. Det er Mia Nyegaard uenig i. Foto: Københavns Kommune, privatfoto, scanpix/Liselotte Sabroe

På opfordring fra den tidligere beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Anna Mee Allerslev (R), har 45 borgere sendt en klage over den behandling, de har fået på jobcentre i Københavns Kommune. Men langt de fleste har fået en kold skulder som svar.

Borgmesteren åbnede muligheden for en ny gennemgang af sager via sin facebookprofil i juni i år efter massive protester over jobcentrenes behandling af syge og arbejdsløse.

45 københavnere tog imod opfordringen og klagede over den sagsbehandling, de har fået i beskæftigelsessystemet.

Klagerne endte hos Det Særlige Klagesagsteam. Men kun ganske få har fået ret i, at der var sket fejl i sagsbehandlingen. Det viser tal, som Københavns Kommune har trukket for Avisen.dk.   

Ud af alle 45 sager er der kun fundet grundlag for, at der skulle foretages mere i seks af sagerne.

Kun i 13 procent af sagerne fik borgeren altså medhold i sin klage.

"Frikender sig selv"

Enhedslistens Ulrik Kohl, der er medlem af kommunens beskæftigelsesudvalg, mener ikke, at borgerne reelt har fået noget ud af at klage. 

- Det er fuldstændig plattenslageri, når man opfordrer borgere til at sende en klage, hvis de oplever noget, der er forkert. Og så er det at tage pis på dem at sende et brev tilbage, hvor man bare frikender sig selv på et meget uldent grundlag, siger han til Avisen.dk. 

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Mia Nyegaard (R) mener nu slet ikke, at kommunen frikender sig selv.  

- Da det blev sat i gang, var det for at give borgerne en mulighed for at få gennemgået deres sag en gang til, siger hun. 

Og ifølge hende viser tallene, at langt de fleste borgere har fået den rigtige indsats. 

"Godt hvis bare én forstår sin sag bedre" 

Der er ikke blevet afsat penge til klagesagsteamet, men der er afsat ressourcer fra forvaltningens almindelige klageenhed, forklarer Mia Nyegaard.

- Hvis der bare er én borger, der har forstået sin sag bedre, eller hvis de 13 procent faktisk får lov til at få den gennemgået igen, er ressourcerne da godt givet ud, siger hun.

Den opfattelse deler Ulrik Kohl ikke.    

- Hele det her er en betændt sag. Det her løfte, der bliver givet fra borgmesterens (den tidligere borgmester, Anna Mee Allerslev red.) side om, at nu vil der være et særligt klageteam, ender i en narresut, siger han. 

Lea følte sig til grin 

En af dem, der sendte en klage til Anna Mee Allerslev, var den 47-årige Lea Hansen. Hun er på ressourceforløbsydelse, fordi hun lider af fibromyalgi og har problemer med koncentration.

Hun mener, at der er foregået en række fejl i den sagsbehandling, hun har fået. Men det var kommunen ikke enig i. 

- Så de mente ikke, der var mere at komme efter. Alt var nærmest foregået efter bogen, siger Lea Hansen.

HERUNDER KAN DU SE AFSLAGET FRA KOMMUNEN

Svaret på klagen efterlod hende noget slukøret. 

- Det er fuldstændig til grin. Jeg følte mig magtesløs og følte, at det var fuldstændig latterligt. Men samtidig var det nok lidt det, jeg havde forventet.

Udover Lea Hansen har Avisen.dk talt med flere andre, der har fået behandlet klager hos Det Særlige Klagesagsteam. LÆS DERES OPLEVELSER MED AT KLAGE HER.   

Kan ikke ændre afgørelser 

Det Særlige Klagesagsteam har ikke vurderet tidligere afgørelser om førtidspension, da det er Socialforvaltningen, der træffer de afgørelser.

Teamet har heller ikke kunnet ændre afgørelser. Mia Nyegaard håber ikke, at borgerne har troet, at det var tilfældet.

- Det skal i Ankestyrelsen. Det kan kommunen jo ikke gøre. Det håber jeg, at den her proces har skabt klarhed over.

- For mig handler det her om, at vi giver borgerne et ekstra retssikkerhedselement. Det er en særlig mulighed, de her borgere har fået, og det er da godt, siger hun.

"På kant med loven"

Det er problematisk, at kommunen i nogle tilfælde har givet borgerne afslag på deres klager uden begrundelse, påpeger Ulrik Kohl.  

- Når man bare kopierer gamle afvisninger ind, er man altså i den grad på kant med retssikkerheds- og forvaltningsloven, mener han.  

Næste gang beskæftigelsesudvalget samles, vil han derfor kræve en redegørelse for arbejdet i Det Særlige Klagesagsteam.   

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Mia Nyegaard ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere, om klagebehandlingen er på kant med loven.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.