Aftalen om Togfonden er faldet på plads mellem regeringen, Enhedslisten og - efter en lur og et gruppemøde - også Dansk Folkeparti.
Det betyder, at der kommer mere tryk på Danmark. Den såkaldte timemodel sikrer nemlig, at danskerne kan bevæge sig hurtigt med tog mellem de store byer i Danmark.
Opgraderingen af den kollektive trafik er rigtig godt nyt for blandt andet de ledige, siger flere kilder til Avisen.dk.
“De ledige i vores a-kasse er i forvejen meget mobile, men en afkortning af rejsetiden vil give dem endnu bedre muligheder for at tage et job langt væk. Det er jo en væsentlig ting at skulle flytte hele familien til et nyt sted i landet, så muligheden for bedre at kunne pendle er en kæmpe fordel og vil betyde at flere kan tage et job i en anden del af landet," siger direktør i Akademikernes a-kasse, Per Hansen til Avisen.dk.
Han henviser til en analyse fra 2012 af ingeniørernes jobsøgningsmønster. Den viste, at 40 procent søgte stillinger, der lå over 200 kilometer væk fra hjemmet. Det er den tendens, Per Hansen mener, vil blive forstærket med timemodellen.
Mobilitet og dynamik
Samme toner lyder fra CA a-kasse, hvis medlemmer typisk har erhvervsøkonomisk baggrund og kommer fra det private arbejdsmarked.
“Det bliver rigtig gavnligt for mobiliteten. I dag bliver ledige jo allerede pålagt, at søge job i en stor radius, men man vil jo så kunne søge endnu bredere geografisk end i dag,” siger direktør Christian Friis.
Selvom timeplanen, ifølge direktør for a-kassernes fælles talerør AK-Samvirke, Verner Sand Kirk, næppe er mirakelkuren mod ledighed, bliver der mere mobilitet i Danmark med de hurtigere togforbindelser, siger han. Han peger også på, at timeplanen på længere sigt kan løse problemer med rekruttering.
“Hvis vi får ledigheden markant ned, er det en fordel både for de ledige og virksomhederne, at togplanen kan bidrage til at forebygge såkaldte flaskehalsproblemer, fordi det bliver muligt for flere at arbejde længere væk fra deres bopæl, siger Verner Sand Kirk.
Tilflytning til udkanten
Især de trængte landdistrikter i Danmark kan glæde sig over togfonden og de hurtigere forbindelser. Formanden for organisationen Landsbyerne i Danmark, Carsten Abild er begejstret:
“Det med at kunne pendle på en smidig måde betyder enormt meget for landbefolkningen. Jo lettere det bliver jo bedre, så det er absolut en god aftale for udkanten af Danmark," siger han til Avisen.dk og mener, at det kan betyde, at flere danskere får lyst til at bosætte sig på landet.
"Jeg har en tro på, at folk i videre omfang vil blive boende i udkanten af Danmark. Men jeg tror også flere vil flytte på landet. Hurtigere togforbindelser vil stimulere bosætningen i yderområderne - især hvis arbejdspladserne i endnu højere grad end i dag er villige til at tilbyde hjemmearbejdspladser," siger Carsten Abild.
20.000 arbejdspladser
Togfonden indebærer både elektrificering af størstedelen af banenettet og en realisering af time-modellen. De mere end 28 milliarder kroner, som togfonden koster, skal hentes fra en højere beskatning af olie og gas i Nordsøen. Ifølge beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd vil investeringen i bedre kollektiv trafik i anlægsfasen skabe 20.000 nye arbejdspladser.