Aflyste ferieplaner, masser af fritid og børn og voksne, som keder sig har givet mange danskere tid til at overveje, om det er i år, de skal have den hund, de altid har drømt om.
Hos Dansk Kennel Klub (DKK) oplever man i disse dage at få ekstra mange henvendelser fra familier, som overvejer, hvilken hund der passer til netop det, de kan tilbyde og forventer af en hund.
- Det er virkelig positivt, at danskerne tager sig tid til at undersøge hunderacerne og tale et hvalpekøb igennem – i stedet for at lave de impulskøb, vi som forening igennem mange år har advaret imod, siger Lise Lotte Christensen, der er adfærdskonsulent i Dansk Kennel Klub. Men et hvalpekøb må ikke være tidsfordriv for karantæneramte skolebørn, mener Dansk Kennel Klub, der dog oplever, at danskerne i stigende grad køber hund med omtanke
Aflyste ferieplaner giver mulighed for drømmehunden
- Det, at have hund, er jo en livsstil, og det er ikke kun under karantænen, der skal være tid til hunden, men det har danskerne stor forståelse for, mærker vi.
- Vores hjemmeside, købhund.dk, der beskriver de fysiske og mentale forskelle på de godt 300 hunderacer, der findes i Danmark, har fået markant flere besøg de seneste 14 dage end hele den forrige måned. Og i DKK's information bliver der stillet mange gode spørgsmål, som viser, at danskerne ikke bare er i gang med at ”pacificere corona-ramte skolebørn” med en hundehvalp, fortæller Lise Lotte Christensen.
Hunde-pakken året rundt
Også DKK's opdrættere mærker den øgede interesse fra potentielle hvalpekøbere, men interessen er generelt overvejende positiv.
- Der er mange, der lige nu bruger tiden på at afdække, om de er klar til den livsstil, det er at få hund, og ikke mindst om de er klar til ”hele hunde-pakken, året rundt”. Vi oplever, at danskerne i stor stil prøver at finde ud af, hvilken hunderace der passer til netop dem.
- Det har igennem mange år været Dansk Kennel Klubs ”kæphest” at lære danskerne, at hunderacerne er meget forskellige og forstå, hvorfor man skal købe hund med omtanke. Og det er derfor meget positivt at opleve, at selv i krisetider har danskerne - efter mange års infokampagner – netop taget læringen til sig, mener Lise Lotte Christensen.