Af Pelle Ammundsen, peam@avisen.dk
Du går ofte forgæves, når du besøger den lokale Blockbuster for at finde en filmklassiker. Den amerikanske videoudlejningskæde har længe kæmpet mod imaget som videobutikken, der udelukkende har film, der bliver skudt i hovedet på danskerne af Hollywoods marketingskanoner. De intensiverer nu kampen ved at lave en liste med 100 film, der skal være i alle landets butikker.
Westernklassikeren Den gode, den onde og den grusomme har de for eksempel ikke, ligesom de ikke har tåreperserklassikeren Kramer mod Kramer . Og Raging Bull , der af filmkendere regnes for Martin Scorseses største mesterværk, har de kun i 21 af landets 70 butikker.
»Blockbuster svarer til Palads biografen i København. De har mest braincandy,« mener filmekspert Søren Høy.
Ingen Die Hard
For ekspert i konkurrenceøkonomi, Peter Møllegaard, er det naturligt, at det ikke er hos Blockbuster, de ældre klassikere findes.
»For et firma af den størrelse handler alt om kold kalkyle. Du kan være sikker på, at de ikke gør noget, hvis der ikke er en betydelig profit at hente,« siger han.
Peter Møllegaard har selv oplevet at gå forgæves til Blockbuster. Før premieren på Die Hard 4 ville han varme op med sine børn ved at se hvordan John McClane redder dagen i de tre første film, men filmene var ikke til at opdrive.
200 sikre film
Søren Heiman er direktør for Blockbuster i Danmark og Italien og åbenlyst træt af kædens image.
Han understreger, at før listen med de 100 film, der skal være i alle kædens butikker, bliver til virkelighed, skal filmstudierne være parate til at samarbejde. Men han tror på planen, uden han dog kan fortælle hvilke film, der ender på listen.
»Det bliver ikke dem, der hitter nu og her, men derimod de langtidsholdbare klassikere,« siger han.
Daglig leder af videobutikken Bogard i Ålborg, Bo Kornung, fortæller, at han allerede har de fleste klassikere, og »selvfølgelig har vi de tre første Die Hard -film stående.«
Blockbusters nye taktik giver ham ikke søvnløse nætter.
»Blockbuster henvender sig til McDonald s-generationen, hvor vi henvender os til dem, der vil have lidt vitaminer. Og ligesom vi ikke kan flytte McDonald s-generationen herned, kan de jo ikke tage de kunder, der er vant til at komme her,« siger han.
Men hvis Bruce Willis strabadser finder vej til Blockbusters liste, ser det ud til, at du får bedre muligheder for at varme op med et øredøvende »yippee-ki-yey motherfucker,« når Die Hard 5 rammer videobiksen.
Filmekspert Søren Høys bud på tre film, der bør være på Blockbusters liste over film, de skal have i alle butikker.
Citizen
Kane af Orson Welles. Den her fortælling er helt væsentlig for at
forstå filmmediet. De fleste bør se de film som deres
yndlingsinstruktører elsker, og de fleste store filmskabere har den her
film som deres favorit.
Godfather -trioligien
af Francis Ford Coppola. Det er en urfortælling. Dramaturgien og
historien var fuldstændig ekstraordinær original, da den kom ud. Og så
er det historien om skabelsen af det moderne USA.
Annie
Hall af Woody Allen. Det er den perfekte komedie. Woody Allen rammer
alt det, han er bedst til, og dialogen er hylende morsom.