Men selv om du er hjemme hele dagen, får du ikke pakken.
I stedet får du en seddel, hvor der står, at postbuddet er gået forgæves, og at du selv må hente pakken på posthuset.
Den oplevelse har Bjarne Sørensen fra Odense haft cirka 150 gange.
Han er førtidspensionist og bestiller rigtigt mange bøger på nettet. De fleste af bøgerne kommer med Post Danmarks almindelige post, men pakkerne bliver altså i mange tilfælde ikke leveret til hans dør på anden sal. I stedet finder han en seddel fra postbuddet i sin postkasse nede i stuen.
- Der står, at de forgæves har forsøgt at aflevere pakken, og at den kan afhentes på posthuset fra dagen efter, fortæller Bjarne Sørensen til Kontant.
Bjarne Sørensen køber sine bøger i flere forskellige netbutikker, og han kan ikke selv vælge hvilket fragtfirma, der skal bringe pakken ud. Men han forventer en ordentlig service af Post Danmark.
- Det er dybt frustrerende. Jeg betaler for det og er hjemme og venter på pakken, siger han.
Problemet ser ud til at være eskaleret efter den nye postlov fra 2012, som forpligter boligejere til at placere en postkasse helt ude ved fortovet. Nu har postbuddet nemlig ikke den samme grund til at gå helt op til kundens dør.
Mads Strarup fra København har i 8-10 tilfælde siddet hjemme og ventet forgæves på sine bestilte pakker, der skulle afleveres af postbuddet. Og hans familie og venner oplever det samme.
- Man begynder at ane et mønster, og det var også derfor, jeg kontaktede jer, for det er mildt sagt skide-irriterende. Det er en udnyttelse af den position, Post Danmark har. De indfrier ikke den kontrakt, der er mellem os: At jeg betaler porto, og de leverer min pakke, siger Mads Strarup, som bor i en lejlighed på fjerde sal uden elevator.
Post Danmark får generelt dårlige anmeldelser på Trustpilot.dk, og kunderne klager især netop over, at de ikke får deres pakker, selv om de er hjemme hele dagen. Alene i den seneste måned har over 20 Post Danmark-kunder klaget over manglende levering af pakker. Her et citat:
"Jeg fik en mail om, at min pakke var forsøgt leveret, men at jeg ikke var hjemme. Men det var jeg. Hele dagen (.....) Eftersom jeg har oplevet dette problem før, kan jeg desværre kun give en enkelt stjerne. Det ligner en helt rutinemæssig og systematisk fejl hos Post Danmark."
Både Bjarne Sørensen og Mads Strarup har gentagne gange klaget til Post Danmark, men alligevel sker det igen og igen, at deres pakker ikke leveres til døren.
- Det er simpelthen så irriterende. Det er den der David mod Goliat-følelse, og man føler sig afmægtig, siger Mads Starup, der nu har taget konsekvensen og opgiver sin arbejdsplads som leveringsadresse, når han bestiller ting på nettet.
Bjarne Sørensen blev for nogle måneder siden så frustreret over de manglende pakker, at han spurgte sit faste postbud, hvorfor han så sjældent fik dem.
- Hun fortalte mig, at når hun begyndte at sortere posten i sine tasker - og hun kunne se, at der var for mange reklamer - så fravalgte hun pakkerne og skrev sedlerne, inden hun kørte ud, og så smed hun bare sedlerne ind, siger han.
Et anonymt postbud bekræfter overfor Kontant, at det er normalt.
- Det hører vi tit om. Typisk er det, fordi man ikke kan have pakkerne med på sin cykel, for vi skal køre med større og større pakker. Men det må vi ikke. Vi skal jo gå ind og ringe på. Men man er presset på tiden, og det er blandt andet derfor, at det sker, fortæller postbuddet.
Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet, efterlyser et egentligt ankenævn, som man kender det fra andre brancher, hvor kunderne kan få behandlet deres klager, når Post Danmark ikke kan eller vil hjælpe.
- Vi kan jo se, at der er en stadig strøm af problemer af forskellig art omkring pakker, og det vil være oplagt for branchen at gøre det samme som andre store brancher - som el-branchen og tele-branchen har gjort - og få sig et privat ankenævn, siger Martin Salamon fra Forbrugerrådet.
Morten O. Nielsen er kommunikationschef i Post Danmark, og han siger til Kontant:
- Vores postbude går på arbejde hver eneste dag for at omdele breve og pakker, derfor må jeg også sige, at hvis der er nogen postbude, der ikke kan finde ud af, at det er opgaven, så skal de måske finde noget andet at lave.
- Men når det er sagt, så er der mange situationer, hvor der kan være andre forklaringer på, hvorfor folk oplever at få en anmeldelse i stedet for at få pakken. Det kan for eksempel være, at ringeklokken ikke virker, at man lige har stået under bruseren, at man har været ude på altanen eller ude i haven eller snakket i telefon.
Se hele interviewet med kommunikationschefen i Kontant på DR 1 i aften kl. 21.05.