Enlig mor kan ånde lettet op: Får lov at beholde julehjælp
- Nu kan jeg bedre trække vejret, men jeg tror ikke helt, jeg har forstået det, siger den enlige mor Elisabeth. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix (modelfoto)
Elisabeth stod til at blive modregnet 4.000 kroner af sin kontanthjælp, fordi hun to år i træk har modtaget julehjælp, der fejlagtigt er blevet indberettet som indkomst. Men nu er fejlen rettet, og Elisabeth kan beholde sin julehjælp.

Julefreden sænker sig alligevel over 46-årige Elisabeth og hendes 17-årige multihandicappede datters hjem i Kokkedal. Den enlige mor og kontanthjælpsmodtager står alligevel ikke til at miste de 4.000 kroner, hun har modtaget som julehjælp to år i træk.

Det skriver Politiken.

- Nu kan jeg bedre trække vejret, men jeg tror ikke helt, jeg har forstået det endnu. Jeg har været tynget af det her i relativt lang tid nu. Jeg skal lige synke det og forstå det ordentligt, siger Elisabeth til Politiken.

Elisabeth har været på kontanthjælp de seneste fem-seks år på grund af blandt andet en depression, og hun har et rådighedsbeløb på 2.000 kroner om måneden.

Mandag skrev Politiken, at Fredensborg Kommune havde meddelt Elisabeth, at hun ville blive modregnet 2.000 kroner i sin kontanthjælp for januar, fordi hun havde modtaget julehjælp fra Ølgod El-fond.

Ligeledes skulle hun tilbagebetale 2.000 kroner for den julehjælp, hun modtog sidste år. Alt sammen fordi julehjælpen af fonden var blevet indberettet som indkomst.

Da formand for Ølgod El-fond, Ole Christiansen, blev gjort opmærksom på fejlen, blev den rettet med det samme.

Fredensborg Kommune: Vi kan altid gøre det bedre

Elisabeth undrer sig dog over, at Fredensborg Kommune ikke har været bedre til at hjælpe hende med at løse problemet. Hun har ikke fået klar besked på, hvordan hun skulle dokumentere, at pengene kom fra julehjælp og ikke var en ekstra indtægt og slet ikke, at det var Ølgod El-fond, der skulle rette i deres indberetning.

Politiken har set den brevudveksling, der har været mellem Fredensborg Kommune og Elisabeth, og her fremgår det ikke, hvilken form for dokumentation, kommunen gerne ville have. Elisabeth har forsøgt at sende dokumentation ind, men intet har været det rette ifølge kommunen.

Hos Fredensborg Kommune erkender man, at man i sagsbehandlingen godt kunne have været skarpere, men fastholder, at fejlen ligger hos Ølgod El-fond.

Centerchef for Borgerservice og Digitalisering, Henrik Vendelbo, siger til Politiken, at kommunen har handlet efter lovgivningen, men at man godt altid kan gøre det bedre i selve sagsbehandlingen.

Elisabeth ønsker ikke at stå frem med efternavn, men det er kendt af Politiken.

via Listen To News