Øl på dåse er et kæmpehit.
Den lille grønne dåse har nemlig opnået voldsom popularitet de senere år, og dåseøl stod i 2009 for 35 procent af det samlede ølsalg i dagligevarehandlen, viser nye tal. I 2005 var dåsernes markedsandel på blot ti procent.
Efterspørgslen på dåseøl er så høj, at Carlsbergs bryggeri i Fredericia ikke længere kan følge med efterspørgslen.
"Vi kan ikke klare hele dåsesalget på det danske marked udelukkende fra vores bryggeri i Fredericia, og en tredjedel af vores dåsesalg på det marked bliver nu brygget og tappet i Tyskland," siger produktionsdirektør Torsten Steenholt til Berlingske Business.
En stor andel af Carlsbergs tysk-bryggede dåseøl bliver dog solgt i grænsehandlen, som hos Carlsberg også tæller med til det danske marked. Men mange af dåserne bliver nu også fragtet længere op i Danmark, og det skaber ekstra omkostninger, erkender Torsten Steenholt.
"Jeg kan bekræfte, at det er dyrere at få dåserne transporteret fra Tyskland end at brygge det i Fredericia, men jeg ønsker ikke at lægge konkrete tal på bordet. I forhold til grænsehandelsbutikkerne er det lige så fint at transportere øllet fra vores bryggeri i Hamburg," siger han.
Torsten Steenholt afviser, at dåsernes popularitet får Carlsberg til at foretage nye investeringer i Fredericia.
"Vi har i øjeblikket stor begrænsning på investeringerne på de modne markeder i Vesteuropa. Og da vi samtidig har overskudskapacitet på dåser i andre lande, fortsætter vi med den nuværende model," siger han.
Det stigende salg af øl på dåser er dog ikke ensbetydende med, at vi drikker mere øl. Salget af øl på flaske falder nemlig kraftigt.