To hoteller og en Føtex i København får om få timer besøg af 150 unge - på jagt efter job eller uddannelse.
De er blandt de 40.000 18-30-årige i Østdanmark, der er uden arbejde. Det skal der gøres noget ved.
Derfor sætter Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland nu sammen med jobcentrene fokus på problemet i en storstilet kampagne, der bl.a. kører de unge rundt i busser.
De unge får dermed indblik i, hvad virksomheden ønsker sig af fremtidig arbejdskraft samt hvilke fag, den enkelte virksomhed beskæftiger sig med.
I løbet af kampagnen, der har navnet 'Slip de unge talenter løs - for fremtidens skyld', vil 2.600 virksomheder får besøg af ledige og konsulenter fra jobcentrene.
I alt 30.000 virksomheder vil i løbet af kampagnen blive kontaktet per mail med en opfordring til at stille job og lærepladser til rådighed.
Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) hilser kampagnen velkommen.
"Alt for mange unge er hverken i job eller uddannelse. Vi ved, at en uddannelse giver bedre muligheder på arbejdsmarkedet, og at uddannelse er med til at skabe viden og vækst for samfundet. Derfor tror jeg mere på uddannelse end på noget andet," siger hun.
Samme holdning deles af direktør for Arbejderbevægelses Erhvervsråd, Lars Andersen.
"Det allervigtigste er at sikre, at de unge får en uddannelse. Halvdelen af de 80.000 unge, der hverken er i job eller uddannelse, har ikke mere end folkeskolen," siger han til Newspaq.
Han glæder sig over, at mange virksomheder nu vil få besøg.
"En stor del af årsagen til, at mange dropper ud af en uddannelse, er, at de ikke kan få en praktikplads. Derfor er kontakten til virksomhederne vigtig," siger Lars Andersen.
I forbindelse med kampagnen vil der blive oprettet en hjemmeside og en Facebook-side, hvor de unge og virksomheder kan hente informationer og dele erfaringer.
24 jobcentre i Region Hovedstaden og Sjælland deltager i kampagnen.