Statens brug af Ryanair eksploderer
Ryanair hitter hos de statslige institutioner, der i 2015 købte 48 procent flere Ryanair-billetter end året før. SF kræver statsligt boykot af flyselskabet.
Af Allan Christensen
MERE
Iver Houmark Andersen
MERE
Flere og flere flyver med Ryanair på statens regning. Det hører ingen steder hjemme, mener SF'eren Karsten Hønge. 
Flere og flere flyver med Ryanair på statens regning. Det hører ingen steder hjemme, mener SF'eren Karsten Hønge.  Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Scanpix.


Når embedsmænd i ministerierne og ansatte på universiteterne skal flyve til udlandet i forbindelse med deres arbejde, står der i stigende grad Ryanair på billetten. Det på trods af at Ryanair er udskældt af fagbevægelsen for ikke at ville tegne overenskomster. 

En ny opgørelse fra Finansministeriet viser, at der i 2015 blev indkøbt i alt 770 Ryanair-billetter på statens regning. 

Det er en stigning på 48 procent i forhold til 2014, hvor staten købte 520 flybilletter fra Ryanair. 

SF's beskæftigelses-ordfører Karsten Hønge har bedt finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) om at lave en opgørelse. Og han mener, der er brug for politisk handling.

- Jeg havde jo hellere set en halvering frem for en stigning på næsten 50 procent. Men det viser, hvor vigtigt det er, at vi gør noget formelt for at stoppe brugen af Ryanair. Hvis de ikke kan finde ud af at bruge hovedet selv, så må vi jo hjælpe dem.

- Staten skal sige, at vi overhovedet ikke bruger Ryanair og henstille til alle offentlige institutioner, at de skal gøre det samme. Det er ikke så svært, siger Karsten Hønge til Avisen.dk

Aarhus Universitet er topscorer

Det samlede indkøb af Ryanair-flyrejser via en aftale med rejsebureauet Carlson Wagonlit Travel er fordelt med 109 billetter til ansatte i ministerier og 655 billetter hos læreanstalter, der hører under staten. 

I ministerierne er brugen af Ryanair mere end fordoblet i forhold til 2014. Det skyldes formentlig, at det omstridte flyselskab i marts 2015 begyndte at flyve til og fra ministeriernes hjemby København.

Det er fortsat Aarhus Universitet, der er storforbruger af Ryanair. Hele 525 gange fløj universitetets ansatte med Ryanair sidste år, hvilket svarer til to tredjedele af det samlede antal Ryanair-rejser i 2015.

(Artiklen fortsætter under tabellen)

- Især på universiteterne bør man da kunne regne ud, at det, man sparer på kort sigt, kan være dyrt for vores samfund på lang sigt, hvis vi lader virksomheder som Ryanair få fodfæste på vores arbejdsmarked, lyder kritikken fra Karsten Hønge.

Men sørger de statslige institutioner ikke bare for at købe de billigste flybilletter, når de bruger vores allesammens skattekroner?
 
- Det er ikke kun det, der kan tælles, som tæller. Og i øvrigt er det ofte kun småbeløb, man sparer ved at vælge Ryanair frem for et andet flyselskab, siger Hønge og fortsætter:
 
- Man må kunne forvente, at alle offentlige institutioner formår at anlægge et større samfundsmæssigt perspektiv på det her. Vi skal sørge for, at vores skattekroner går til at støtte de virksomheder, der støtter op om vores samfundsmodel, og ikke til de virksomheder, der forsøger at undergrave den.

Ukendt mængde Ryanair-billetter er ikke talt med

I det skriftlige svar til Karsten Hønge understreger finansminister Claus Hjort Frederiksen, at det reelle antal flyvninger med Ryanair på statens regning kan være endnu større end de fremlagte tal. 

Hvis de statslige institutioner selv hør købt flybilletterne direkte hos flyselskabet, er det nemlig ikke talt med i oversigten.

- I tilfælde hvor statslige kunder ikke har behov for en rejsebureau-ydelse, kan de statslige kunder købe flyrejser direkte hos et flyselskab. Der kan således være en ukendt mængde af køb, der ikke sker via rejsebureauet, skriver Claus Hjort Frederiksen.

Venstre afviser boykot

Mens flere kommuner allerede har besluttet sig for at boykotte Ryanair, har regeringen indtil nu afvist enhver snak om statslig boykot af det irske lavprisselskab.

- Så længe virksomheder opererer i Danmark på lovlige vilkår, skal staten ikke begynde at lave boykotter eller andet. Det må være de almindelige regler, som gælder for, hvordan virksomheden arbejder.

- Samtidig skal vi, som stat, sikre, at omkostningerne bliver lavest mulige i den forstand, at hvis Ryanair har tilbud, som passer ind i forhold til de statsligt ansattes behov, så har jeg ikke noget problem med at bruge selskabet, sagde Venstres finansordfører, Jacob Jensen, i november sidste år til Information.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.