Administration 

SF-profil: Uligheden viser sit grimme ansigt på Europas rastepladser

"Social dumping er en af de største trusler mod almindelige lønarbejdere og for selve grundlaget for velfærdssamfundet," skriver Karsten Hønge.

Karsten Hønge er beskæftigelsesordfører for SF. Han udlært tømrersvend og arbejdede i en længere årrække på forskellige byggepladser. Han er også tidligere fagforeningsformand gennem 16 år. Karsten vil især skrive om vilkårene på arbejdsmarkedet – altid med udgangspunkt i dem, som har mindst.

EUROPAS RASTEPLADSER er et vindue til et fattigt parallelsamfund. Det er også et spejl af den stigende ulighed. Et grimt syn. Tusindvis af chauffører fra Østeuropa binder Europa sammen ved at transportere varer på landevejene. Den grove underbetaling betyder næsten ingenting for forbrugerne, men gør speditører og de store vognmandsfirmaer rige. På længere sigt undergraves jobs i alle lande.

SF og DF har landet en aftale, som jeg er glad for af at have været med til. Vi vil gøre en indsats for, at danske lastbilchauffører ikke bliver skubbet ud af deres egne førerhuse eller presses ned i løn på grund af unfair konkurrence fra lande med helt andre lønninger og arbejdsforhold.

Jamen går det an at samarbejde med DF? Selvfølgelig! Vi kan være uenige om meget, men er samlet i dette fremstød for anstændige arbejdsforhold for danske chauffører. Jeg er ligeglad med, hvilken farve katten har, bare den fanger mus.

SOCIAL DUMPING er en af de største trusler mod almindelige lønarbejdere og for selve grundlaget for velfærdssamfundet. Alt tyder på, at der vil være flertal i Folketinget for denne markant indsats for at løfte transportbranchen. SF og DF arbejder lige nu for, at dette flertal kommer til udtryk i Folketinget.

Efter at have fortalt om den nye aftale til alle medier, der gad lytte, tog jeg på en tur ned gennem Europa sammen med en dansk lastbilchauffør. Jeg ville med egne øjne se, hvordan chaufførerne lever og arbejder.

Og jeg skal love for, at jeg fik, hvad jeg bad om.

Fredag aften, samme dag som vi offentliggjorde det politiske udspil, mødes vi i Padborg. Lørdag morgen begynder med en gang truckervask ved en håndvask på en tankstation, og så går turen sydover.

FRIHED, UFORUDSIGELIGHED og selvstændighed. Min chauffør fortæller, at han er stolt af sit fag, mens han sikkert fører det 40 tons tunge træk mod Italien. Han har arbejdet i branchen i mere end 30 år.

Men der er desværre også en bagside af medaljen. Lastbilchauffører dør tidligere end gennemsnittet. Og det kan der være flere grunde til. Der er et hårdt psykisk pres for at overholde stramme tidsplaner, og livet på landevejene ender ofte med hurtig og usund mad. Kedsomheden får også en del til at ryge. 

Mens vi kører på Auto Bahn kan jeg godt fornemme, at jobbet som chauffør smager af frihed, men der er desværre også en stærk bismag. 

Chauffører fra Bulgarien, Rumænien, Polen, Estland og andre østlande fylder godt op blandt de mange parkerede lastbiler på alle rastepladser. De lever og bor i førerhusene i ugevis. De laver mad over et lille gasblus og ser TV fra hjemlandet via parabol. 

EU-regler fastlægger, at det ugentlige hvil ikke må foregå i lastbilen. Men hvem kontrollerer? Ingen!

REGLERNE SKAL strammes, og Danmark skal vedtage en skrappere fortolkning. Men det er ikke nok i sig selv. Derfor skal politiet håndhæve reglerne langt bedre, og så skal vi ramme snyde-firmaerne hårdt med den økonomiske forhammer.
Frankrig og Belgien har vist vejen med en stærk indsats over for de ansvarlige firmaer. Men Danmark hænger i bremsen. Det vil den nye aftale, som SF og DF står bag, lave om på.

Det tager to dage at trille lasten med fisk frem til butikkerne i Italien. 
Mens jeg sidder på passagersædet og kigger ud på vejen, er der god tid til at regne lidt. Lønforskellen mellem min danske chauffør og en rumæner vil løbe op i 2.750 kroner for en tur, som den vi er ude på. Det betyder, at hver fisk bliver mindre end 25 øre dyrere af at blive kørt gennem Europa på ordentlige vilkår. En prisforskel, forbrugeren stort set ikke mærker, betyder en verden til forskel for chaufførerne. Det er godt givet ud for et anstændigt liv.
3F har i øvrigt beregnet, at et gennemsnitligt indkøb af blandede dagligvarer på 10 kilo i et supermarked vil blive 70 øre dyrere, hvis transporten er foregået på fair vilkår. Forbrugeren bemærker stort set ikke forskellen, men speditører og vognmænd kører den ekstra profit i banken. 

På vejen stopper vi på flere rastepladser, og hvert eneste sted er billedet det samme. Østeuropæiske lastbiler og deres chauffører holder pause eller venter på den næste tur.

Vi snakker derudaf i førerhuset. Om arbejdsforhold i branchen og alt muligt andet. Min chauffør fortæller, at han netop har gennemført den efteruddannelse, som EU kræver hvert femte år. Desværre efterleves den regel ikke alle steder, og det er til fare for sikkerheden i trafikken. Desuden giver det unfair konkurrence mellem firmaer fra forskellige lande. Det skal både EU og de enkelte lande være bedre til at kontrollere.

EFTER EN lang dag på de tyske motorveje kører vi ind for at tage vores anden overnatning på turen, og det sker på en rasteplads i Sydtyskland. Her er et fattigt parallelsamfund af østeuropæere ved at gøre sig klar til natten. Vi slutter dagen af med en tysk øl på rastepladsen. Den var tiltrængt. Og så er jeg snart på plads i øverste køje i førerhuset.
I løbet af dagen har vi mødt hundredevis af chauffører fra Østeuropa. De hutler sig igennem og håber på at få arbejde, så de kan forsørge sig selv og deres familier. 

Vi skal ikke finde os i uligheden, som har vognmænd og speditører som vindere og lønarbejderne på tværs af landegrænser som tabere. En arbejdende underklasse sidder splittet i hver sin lastbil. Vi skal have bedre fælles regler, og de skal håndhæves. Arbejdsgiverne skal rammes på pengepungen, hvis de brydes. Og så er der brug for, at chaufførerne står sammen i slagkraftige uafhængige fagforeninger i hele Europa. 

ON THE road again. Søndag morgen triller vi videre lidt over syv. Det ser ud som om, rumænerne ved siden af sover lidt længere. Måske er de allerede hyret til ture i den kommende uge? Ellers må de vente, til der er bud efter dem. Får de løn i ventetiden? Næppe!

Der er mange måder at snyde systemet på, hvis man som vognmand vil omgå reglerne. En postkasse i Rumænien giver formelt en firmaadresse og dermed ret til at ansætte chauffører på usle aftaler. Et lille kontor i Estland med en enkelt ansat bliver et såkaldt vikarbureau. Det ejes af vognmanden, som så ansætter bulgarer, der kører Europa tynd i danske lastbiler til discountlønninger. 

Det er op ad bakke for chauffører, som kræver et anstændigt arbejdsliv. Derfor er der brug for en politisk indsats i EU og Danmark. Men det kan ikke stå alene, for uden stærke fagforeninger i hele Europa fjerner vi ikke problemet.

Der skiltes på polsk langs motorvejen i Tyskland. De ved, at der er mange udlændinge i førerhusene.

Vi skal holde godt fast i lastbilens rat for ikke at blive blæst omkuld. Vi vil ikke have "working poor" eller "arm trotz arbeit", som det hedder i Tyskland. Konkurrence om jobs skal foregå på fair vilkår, og lønarbejderne skal ikke tvinges til at kaste sig ind i en dødsspiral mod bunden.

NYE UDFORDRINGER rejser sig i horisonten. En flybillet til Filippinerne er billig, og det samme er arbejderne. Nogle firmaer har allerede fundet smutveje til at ansætte disse chauffører, som er endnu billigere end østeuropæere, og som finder sig i endnu dårligere forhold. Filippinere fylder godt op på skibene, og mange arbejder desuden i hotel, køkken og rengøringsbrancherne overalt i verden. Vi skal forberede os på den situation, hvor arbejdsgiverne vil have dem til at køre lastbilerne på de europæiske veje. Spiralen mod bunden drejes endnu en omgang.

Jeg står af i det sydligste Tyskland og siger pænt tak for turen og snakken, inden min chauffør kører videre for at aflevere laks i Italien.

På vej hjem tænker jeg på, hvad jeg har oplevet. Jeg glæder mig over, at alt tyder på, at et flertal i Folketinget vil være med til en indsats mod social dumping i branchen. Men det er trods alt kun et lille skridt, for hele arbejdsmarkedet presses.

NÆSTE GANG du drejer ind på en rasteplads i Danmark eller et andet sted i Europa, så læg mærke til de østeuropæiske lastbiler. Vink til chaufførerne og send dem en venlig tanke. Måske spiller de bold eller laver mad over et kogeblus, mens de venter på næste tur. De er stort set aldrig i cafeteriaerne. Det har de ikke penge til.

De er ikke ansvarlige for presset på vores velfærdssamfund. De er almindelige hårdtarbejdende mennesker, og de savner deres familier.

Jeg vil gøre mit bedste for at sikre, at danske chauffører ikke kommer til at finde sig i samme usle forhold.

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.

portræt mand
Kendte

Christian Degn:

Nyt stort projekt

høns i bure
Nyheder

Ikke stor fare for

folkesundheden 

portræt mand
Nyheder

Tilbage på jobbet

portræt mand
Nyheder

Vil hæve abortgrænsen

to mænd
Nyheder

Biden: Vil møde

Trump i tv-debat

pistol
Krimi

16-årig sigtes

for skydevåben 

helikopter og ambulance
Krimi

Voldsomt:

Kvinde fløjet på hospitalet

Pressenævnets logo
Nyheder

Pressenævnet kritiserer Avisen.dk

portræt mand
Kendte

Ville afbryde Forræder

Nyheder

Amerikanske styrker til Danmark

blå blink
Krimi

Drabstiltalt:

Han ville brænde skib af

pusher street på christiania
Krimi

Christiania-beboer tjente

20 millioner på hash

person cykler i regnen
Nyheder

Vådeste april i 150 år

mand poserer
Krimi

Stig Tøfting tiltalt

for vold

Tekst der skal minde om kollonner i en avis.
Livsstil

Optimistiske danskere:

Sommeren kommer snart 

mus
Dyreliv

Mange mus i år:

Sådan slipper du af

med dem

Krimi

Omkom på fiskekutter:

Hævder han gik amok 

politibiler holder foran retsbygning
Krimi

Bombetrussel:

Østre Landsret evakueret 

kong frederik smiler
Kongelige

Kong Frederik åbner ny metro 

politibil med påskriften politi
Krimi

Fandt narko og pistol:

To anholdt 

to personer står på christiansborg
Nyheder

Snagede i mails:

Folketinget brød loven

kvinde med briller
Kendte

Politiker knust af sorg:

Mistede nyfødt datter

Nyheder

Store bededag: Lukkede

skoler og fri til ansatte

bil holder på fortov
Krimi

Bilist opdagede røveri og

kørte ind i gerningsmand 

påfulgetæppe
Kongelige

Dronning Margrethe har

designet nyt Tivoli-tæppe 

folk sidder i solen
Nyheder

Lun weekend venter 

en klase vindruer på en stok
Mad og drikke

Dårligste vinproduktion i 62 år

Nyheder

Norsk mord-sigtet milliardær frikendes

et pilleglas
Sundhed

Forskning: D-vitamin hæmmer kræft

en bil på et fortov
Krimi

Fodgænger i alvorlig ulykke

Nyheder

Harvey Weinsteins voldtægtsdom omstødt

kraner i bybilledet
Krimi

Mand er faldet ned fra kran under arbejde

en sangerinde på scenen
Kendte

Superstjerne flyver første klasse - datteren på monkey

Sukkenes bro i Venedig
Rejser

Tusinder køber billet til Venedig 

portræt mand
Kendte

Populær vært

må trække stikket

portræt mand
Krimi

Politiet efterlyser:
Tag ikke kontakt

logo på retsbygning
Krimi

Forældre må ikke

kramme deres søn 

Mand og kvinde
Nyheder

Nye billeder: Sådan

har du aldrig set dem

Mand og kvinde
Kendte

Flytter sammen

Nyheder

Børsen: Driften er normal

Mand og kvinde
Kendte

Nyt ansigt for

150.000 kroner

rød mælle
Sport

Vingerne er faldet af

kø på motorvej
Krimi

Hagl skaber

kaos på motorvej

portræt mand
Nyheder

Tre skibe angrebet

Nyheder

Vi sætter stadig

hveder på bordet

portræt mand
Nyheder

Forlanger svar om

massegrave i Gaza

et par sidder ved et telt
Livsstil

Campingpladser er populære – campingvogne er ikke

kastrup lufthavn
Nyheder

Flystrejke aflyser fly fra Københavns Lufthavn

en lille bil ved den røde løber
Biler

Pioneren Prius

en auktionarius
Helt vildt

Klimt-maleri solgt for 224 mio. kroner

demonstranter med et flag
Nyheder

Rapper dømt til døden 

En smadret bil på en vej
Krimi

Kvinde dræbt i ulykke – mand fængslet

en kæmpe villa ned til en sø
Livsstil

Her er landets dyreste boliger

Nyheder

Boeing i stor krise

en by i et rødt skær
Helt vildt

Athen ser rødt

Mand med indkøbsvogn fyldt med øl og sodavand
Nyheder

Grænsehandel med øl og sodavand lever på lånt tid

Kim Kardashian og Kanye West
Kendte

Superstjerne vil lave porno

Gamle bygninger set ude fra
Krimi

Fem drenge tiltalt for vold på Herlufsholm Kostskole

Lyshåret kvinde foran flag
Kendte

Elvira Pitzner er gravid

Nyheder

Anbefaler prøver i skolen med kunstig intelligens

mand smiler
Kongelige

Grev Nikolais store brøler

Blå blink på politibil
Nyheder

To børn fundet døde i Sverige

Kø på landevej
Nyheder

Dødsulykke:

Hovedvej helt lukket

Biblioteksbygning set ude fra
Nyheder

Politiet skyder og dræber mand på bibliotek

Kvinde poserer på rød løber
Kendte

Fotograf var uvilligt vidne til stjernes bilsex

Mand taler med to kvinder
Debat

Søren Baastrup: Bål, brunsviger og bodyshaming

sanger på scenen
Kendte

Johnny Cash

klar med nyt album 

kvinde med rødt øje
Kongelige

Dronningen ser rødt 

tyk person holder sig på dellerne
Sundhed

Ung forsker:

BMI er forældet

butik smadret
Biler

Smadrede ind i Netto:

Nu kaldes bilen tilbage

politi til stede på vej
Krimi

Politiet massivt til stede

i boligområde 

Nyheder

Dommer til Trump-advokat:

Du er ved at miste al

troværdighed

person ser tv
Film og TV

Streamingtjeneste

vil stoppe deling af

koder 

Retten i aarhus set udefra
Krimi

Tasketyve gik efter ældre kvinder

mand går med alligator
Helt vildt

Video: Nedlægger

alligator på åben gade

folk på vej ind i bygning
Mad og drikke

Stopper salg af

chokolade

Politifolk og en politibil i en skolegård.
Krimi

Seks syrebomber

kastet ind i skolegård

Katerina og Elvira Pitzner på den røde løber.
Kendte

Diamantfamilien

afslører forlovelse

Siden af en politibil
Krimi

16-årig dreng anholdt

efter bombetrussel