Den verdenskendte danske arkitekt Bjarke Ingels har slået stregerne, og A.P. Møller Fonden og andre store fonde har udskrevet checks på over en kvart milliard.
Men allerede inden Danmarks nye Søfartsmuseum i Helsingør står færdig, er prestigebyggeriet ramt af hård søgang.
Torsdag eftermiddag blev der holdt krisemøde mellem et polsk byggefirma og fagforbundet 3F.
Byggefirmaet Kormal har allerede erkendt flere brud på den overenskomst, som de som medlem af Dansk Byggeri har forpligtet sig til at overholde.
3F har gennemgået firmaets lønregnskaber og overvåget byggepladsen i månedsvis. Fagforbundet forbereder nu et lønkrav i millionklassen, som vil blive fulgt op af en tur i Arbejdsretten, hvis det polske firma afviser kravet.
"Vi har allerede konstateret flere grove brud på overenskomsten og afventer nu dokumentation for, om firmaet har udbetalt den korrekte løn på en række andre områder," fortalte faglig sekretær fra 3F Frederiksborg Rasmus Kreutzmann efter mødet.
Ifølge Avisen.dk's oplysninger har 37 polske byggearbejdere siden byggeriets start i september sidste år hverken fået pension, feriepenge eller søn- og helligdagstillæg.
Meget tyder også på, at de polske betonfolk på trods af lange arbejdsuger kun har fået løn for 37 timer, lige som de er blevet trukket i løn for indkvartering, mens de arbejder i Danmark.
Pilen peger på dansk storentreprenør
Det polske firma er underentreprenør til den danske hovedentreprenør Pihl & Søn, der flere gange har været i vælten på grund af lønfusk blandt østeuropæiske underentreprenører. [pagebreak]
Senest afslørede SKAT omfattende lønfusk og socialt bedrageri blandt Pihl & Søns polske underentreprenører på luksushotellet D'Angleterre i København.
Ifølge arbejdsmarkedsforsker Søren Kaj Andersen fra Københavns Universitet understreger sagen fra Helsingør, at lønfusk og svindel også har bidt sig fast i den "pæne del" af byggebranchen.
"Plattenslageri forekommer ikke kun, når Hr. Hansen får bygget ny carport. Det forekommer også i store byggerier som det her, hvor der oven i købet er velestimerede fonde og store entreprenører inde over," siger han.
Pihl & Søn anerkender, at der er begået fejl hos underentreprenøren, og har derfor valgt at tilbageholde en del af honoraret.
"Det gør vi for at lægge maksimalt pres på vores underentreprenør for at sikre, at de overholder overenskomsten," siger underdirektør Hans Anker Nielsen, som ikke ønsker at afsløre, hvor vidt beløbets størrelse er dækkende for et lønkrav i millionklasen.
"Platugler er for mildt et udtryk"
Såfremt der er hold i anklagerne, er der tale om et usædvandligt groft tilfælde af lønfusk, vurderer Søren Kaj Andersen:
"Så er platugler for mildt et udtryk. Det her er nogen ret grove brud på den danske overenskomst, som selvfølgelig har alvorlige konsekvenser for dem, der arbejder under de vilkår." [pagebreak]
Byggeriet af det nye Søfartsmuseum tiltrak sig allerede negativ opmærksomhed i marts, da en polsk byggearbejder blev dræbt af et væltet betontårn.
I kølvandet på den tragiske dødsulykke kom det frem, at Kormal ikke havde indbetalt pension til manden, som ifølge 3F heller aldrig fik løn for den måned, hvor han blev dræbt.
Det polske firma erkendte i den forbindelse, at de ikke havde betalt feriepenge, søn- og helligdagstillæg og pension.
Men det er der siden blevet rettet op på, fortæller Kormals talmand Tadeusz Iwanowski, som blankt afviser yderligere lønkrav fra 3F.
Tadeusz Iwanowski er samtidig direktør for det polsk-svenske handelskammer, og betragter lønfejden omkring Søfartsmuseet som ren sabotage fra 3F.
"Jeg siger ikke, at Kormal har gjort alting 100 procent korrekt lige fra begyndelsen. Vi havde brug for lidt tid til at lære en del ting. Men 3F har ikke været særlig hjælpsomme i forhold til at få tingene til at fungere. De har tværtimod behandlet os som … ja, et ord jeg ikke bryder mig om at blive citeret for," siger han.
3F og Kormal mødes igen senere på måneden.
- Det 300 millioner kroner dyre Søfartsmuseum i Helsingør er tegnet af den verdenskendte danske arkitekt Bjarke Ingels, og finansieres blandt andet af A.P. Møller-fonden.
- Byggeriet styres af selskabet Maritim Museums Byg ApS, der bruger E. Pihl & Søn som hovedentreprenør.
- Det polske byggefirma Kormal er hyret til at støbe råbeton til det kommende museum.
- Kormal er medlem af Dansk Byggeri og er dermed forpligtet til at overholde overenskomsterne på det danske arbejdsmarked.
- Det betyder også, at 3F – som tegner overenskomsten, har indsigt i firmaets lønregnskaber. 3F har desuden overvåget byggepladsen gennem længere tid, og arbejder nu på at fastslå et lønkrav mod det polske firma i millionklassen.