Mellem 40 og 55 borgere pr. sagsbehandler. Sådan lyder anbefalingen fra Dansk Socialrådgiverforening til medarbejderne på jobcentrene.
På Jobcenter Lærkevej i Københavns nordvestkvarter ser normeringen dog anderledes høj ud. Her sidder hver medarbejder med ansvaret for omkring 180-220 borgere på kontanthjælp, og det går ud over borgerne, sagsbehandlingen og medarbejdernes mulighed for at udføre deres job ordentligt.
Sådan skriver en række socialrådgivere fra Jobcenteret Lærkevej i et opråb i Dagbladet Information.
De så gerne, at politikerne i København i højere grad prioriterede arbejdet i jobcentret, hvor socialrådgiverne ofte er nødt til at hugge en hæl og klippe en tå for at nå, hvad der skal nås.
- Vi ønsker som sagsbehandlere bedre vilkår til at udføre vores arbejde og bedre vilkår for borgerne, så de kommer videre. Vi skal overholde lovgivningen, og den er ikke altid til borgerens bedste, men vi kunne hjælpe langt flere, hvis vi fik ordentlige arbejdsvilkår, skriver socialrådgiverne fra Lærkevej.
Ikke tid til forberedelse
Jobcenter Lærkevej har på det seneste mødt massiv kritik af deres sagsbehandlinger. Det har ført til en række demonstrationer og protester fra arbejdsløse borgere foran jobcentret.
Ifølge socialrådgiverne kan borgernes frustration bunde i, at jobcentret ikke har medarbejdere nok til at give borgerne den behandling, de har krav på. Flere borgere oplever, at deres sagsbehandlere skifter fra gang til gang, selvom de har ret til én koordinerende sagsbehandler.
Derudover oplever de pågældende socialrådgivere et helt essentielt problem med manglende tid.
For hver borger er der afsat 25 minutter, men for at undgå tidsspilde ved udeblivelserne må sagsbehandlerne ikke bruge tid på forberedelse, før borgeren er tjekket ind.
De 25 minutter tæller derfor forberedelse af samtalen, at forberede sig på borgerens situation, hente borgeren, afholde samtalen med opfølgning fra tidligere, samt eventuelt at drøfte aktivering med borgeren eller få styr på tolk, hvis der er behov for det.
- Derfor oplever borgerne ofte, at sagsbehandlerne ikke har sat sig ind i deres sager eller forberedt sig, skriver socialrådgiverne i Information.
Københavns politikere må handle
De store protester og den gennemgående kritik af medarbejderne på Jobcenter Lærkevej har ifølge medarbejderne på det pågældende jobcenter fået flere til at undre sig over, hvorfor de stadig arbejder der.
- Det gør vi, fordi vi brænder for at hjælpe udsatte borgere. Vi brænder for at prøve at hjælpe folk på rette vej. Det at hjælpe borgerne på rette hylde er med til at give energi til at kæmpe videre for en gruppe, som politikerne ikke prioriterer tilstrækkeligt, skriver socialrådgiverne.
De skæver nu til Aabenraa, hvor halvdelen af de omtrent 1.000 ledige i 2016 enten fik job eller andre ydelser, herunder førtidspension.
Det kunne ske, fordi byrådet besluttede sig for at investere 68 millioner kroner over fire år i flere sagsbehandlere og bedre arbejdsvilkår på jobcentrene. Pengene kom igen som en gevinst på mere end seks millioner kroner.
Derfor er opfordringen fra socialrådgiverne på Lærkevej til politikerne på Københavns Rådhus klar: En ordentlig sagsbehandling kræver ordentlige rammer. Det forudsætter, at politikerne tør investere i det.
Debatindlægget er skrevet af Isabell Langhoff, Kamilla Foss, Edna Nersesjan, Jalila Bührmann, Somaya El Mounir, Liv-Berit Moen, Naile Erman, Jimmi Sjøberg, Louise Rutkjær, Dorte Kierulff, Azra Arslanagic og Anne Møller, som er socialrådgivere på Jobcenter Lærkevej. Alle forfattere udtaler sig alene på egne vegne