Der går ikke længe, før den sidste dieseldrevne Volvo-bil ruller ud fra fabrikken.
Fra begyndelsen af næste år vil bilproducenten Volvo stoppe med at producere dieselmotorer.
Det oplyser Volvo i forbindelse med klimaugen i New York, skriver det svenske medie Teknikens Värld.
Mediet skriver, at Volvo har planer om kun at sælge fuldt elektriske biler i 2030 og at være en klimaneutral virksomhed i 2040. At stoppe produktionen af dieselmotorer er et skridt nærmere det mål.
Administrerende direktør i Volvo Jim Rowan siger ifølge mediet, at elektriske drivlinjer er fremtiden og overlegne i forhold til forbrændingsmotorer.
En elbil er kendetegnet ved at have en elektrisk drivlinje, som består af en elmotor og et højvoltsbatteri.
- De generer mindre støj, mindre vibrationer, lavere serviceomkostninger for vores kunder og ingen emissioner, siger Jim Rowan.
Teknikens Värld skriver, at dieseldrevne Volvo-modeller for få år siden var de mest solgte i Europa.
Allerede for et år siden meddelte Volvo Cars Danmark, at man ville stoppe salget af biler, der udelukkende kører på benzin eller diesel.
Den danske melding kom som et led i Volvos overordnede globale strategi om at være en fuldelektrisk bilproducent i 2030.
- Vi har i Danmark allerede nu valgt at fokusere salget helt på vores Recharge-modeller. Det gør vi, fordi fremtiden er elektrisk, lød det fra administrerende direktør i Volvo Cars Danmark Sarka Heyna Fuchsova i september sidste år i en pressemeddelelse.
Danmark var på daværende tidspunkt det andet marked efter Norge, hvor Volvo meldte ud, at man udelukkende ville sælge genopladelige biler som rene el- og plug-in-hybridbiler.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.