Forureningen kommer nok ikke til at ændre sig med det samme. Men i løbet af de seneste år har Vietnams omkring 20 millioner motoriserede tohjulere fået skarp konkurrence om den knappe plads i gaderne af et stærkt stigende antal biler. I det ellers efter vestlig målestok fattige land, har en voksende andel af befolkningen gennem de seneste år fået flere penge mellem hænderne, og det afspejler sig i trafikken.
I hovedstaden Hanoi holder Lai Younghuas lille, kinesisk producerede hvide bil af mærket Lifan parkeret i vejsiden, mens et kaos af scootere og en tung dyne af os hvirvles i begge af vejens retninger.
»Hvad synes du? Ikke dårligt for omkring 55.000 kroner. Biler som denne er fremtiden i Vietnam,« siger den stolte nye bilejer til AP.
Og meget tyder på, at Lai Younghua har ret.
Salget af motorcykler og scootere er faldet med 30 procent om året de seneste par år til ?kun? omkring 2 millioner solgte i 2006. Derimod har eksempelvis Toyota solgt 17 procent flere biler i Vietnam i de først 10 måneder af 2006 i forhold til samme periode i 2005. Dertil kommer, at flere bilproducenter enten allerede har eller har planer om at åbne bilfabrikker i det kommunistiske land, hvilket vil betyde, at biler vil blive billigere for almindelige vietnamesere.
»Vietnam har indtil nu næsten ikke haft nogle biler, men på grund af en økonomi i voldsom udvikling med en vækst på over 8 procent om året, og derfor har vi oplevet, at efterspørgslen på vores biler stiger med 15 procent om året,« siger en Toyota-forhandler, der ønsker at være anonym.
Men for mange vietnamesere kan der dog komme til at gå nogen tid før de kan komme til at mærke den motoriserede evolution fra to til fire hjul.
En gennemsnitlig vietnameser tjener nemlig kun omkring 15.000 kroner om året, og der skal derfor spares op i mange år for at komme i nærheden af en bil. Og det er da også ind til videre kun gennemsnitlig hver 135. vietnameser, der har investeret i en bil. Derimod har hver fjerde en motorcykel eller en scooter.