Flere matematiktimer i folkeskolen plus mere undervisning i privatøkonomi er lig med færre unge i RKI.
Så enkel er ligningen for bankernes brancheorganisation, Finansrådet, der nu opfordrer regeringen til at opruste den privatøkonomiske undervisning i folkeskolens ældste klasser.
Det sker med afsæt i en ny undersøgelse, der viser, at et stort flertal af danskerne ønsker mere undervisning i privatøkonomi i folkeskolen, gerne som en integreret del af de ekstra matematiktimer, der blev vedtaget i forbindelse med den nye folkeskolereform.
Ikke mindre end 88 procent af alle danskere med en husstandsindkomst på op til 700.000 kroner, mener, at nogle af de ekstra matematiktimer skal omsættes i undervisning i privatøkonomi.
- Alt for mange unge mennesker mangler den basale forståelse for de privatøkonomisk faldgruber, selv om de allerede i afgangsklasserne kan begynde at stifte gæld, optage lån og påtage sig fritidsjob, hvor de tjener penge, siger cheføkonom i Finansrådet, Niels Storm Stenbæk til Politiken.
Han fortsætter:
- 55.000 af de godt 225.000 danskere, der i dag er registreret i RKI som dårlige betalere, er under 30 år.
- Derfor er det på høje tid, at vi sætter privatøkonomi tydeligere på skoleskemaet, enten i matematiktimerne eller i samfundsfag, siger han.
Han bliver bakket op af Forbrugerrådet Tænk, der er dybt bekymret over antallet af danskere, der bliver fanget i tung gæld allerede i en ung alder:
- Vi kan jo se, at der er rigtige mange unge, der starter voksenlivet på det forkerte ben, med en kæmpegæld i bagagen, siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet.
/ritzau/