Engang var de fleste virksomheders største mareridt, at bygningerne eller varelageret brændte. For det var her, virksomhedernes største værdier lå. Derfor var forsikringer af de fysiske ting den største prioritet. Men sådan er det ikke længere, skriver Finans.
"Vi oplever en større interesse for at forsikre medarbejdere, data, netværk og driftstab," siger Klaus Ravn, afdelingschef i forsikringsmæglerselskabet Aon.
Det kan f.eks. være forsikringer mod, at hackere trænger ind i virksomhedens it-system, eller at virksomheden udsættes for en shitstorm på nettet. Men det kan også være kidnapningsforsikringer, der dækker nøglemedarbejdere på forretningsrejse i højrisikoområder.
Dahlberg Assurance Agentur, der udbyder specialforsikringer, tilbyder forsikringer i samarbejde med den internationale gigant Lloyds. Tidligere i år begyndte Dahlberg at sælge kidnapningsforsikringer i Danmark, og agenturet sælger også en nicheforsikring, der dækker, hvis ansatte til et firmaarrangement får hole in one på golfbanen og løber med en stor og dyr præmie.
"Vi kan tydeligt mærke en stigende interesse for specialforsikringer. Jeg tror, at vi har fordoblet omsætningen på hole in one-forsikringer de seneste tre år," siger Per Grøndahl, daglig leder af Dahlberg Assurance Agentur.
Hos Topdanmark arbejder man pt på en ny droneforsikring, der efter planen skal på markedet til efteråret.
"Det er et eksempel på en ny type forsikring, som målrettet forsøger at dække nye behov og tendenser i erhvervslivet," siger Troels Leth, kommunikationsmedarbejder i Topdanmark, til Finans.