Det store spørgsmål er, om der hersker en frygtkultur i helikopter-dronningens firma Bel Air.
Fagforbund og ansatte er uenige.
Først sender de fire fagforbund i Esbjerg Metal Vest, Dansk El-forbund, 3F Esbjerg, 3F Esbjerg Transport deres støtte til de to Bel Air piloter, der blev fyret i slut februar, fordi de krævede overenskomst til alle.
Det skriver JydskeVestkysten.
Samtidig bliver der også udtrykt også en bekymring for, at pilotfirmaet Bel Air har skabt en frygtkultur blandt de øvrige medarbejdere, hvor man ikke tør at sige sin mening.
- Den slags metoder, som ledelsen i Bel Air benytter sig af, hører ikke til på det danske arbejdsmarked. Bel Air forsøger at skræmme piloterne fra at organisere sig og fra at flyve under kollektive vilkår, står der i udtalelsen fra 3F Esbjerg Transport.
Ingen frygt hos de ansatte
Men det har fået de ansatte hos Bel Air op af sædet.
Kort tid efter fagforeningernes bekymring forsvarer de ansatte nemlig Bel Air.
De siger, at de ikke kan genkende fagforeningernes bekymring om, at der skulle herske en frygtkultur.
- Vi synes i bund og grund, at man som fagforbund skulle komme på besøg i virksomheden og få undersøgt arbejdskulturen, inden man kan forsvare at udtale sig til pressen. Prøv at respektere, at der er andre metoder (værdier) at drive virksomhed på, udover hvad en overenskomstmæssig aftale omfatter! Dette bliver oftest et diktat. Her i Bel Air kan hver især selv sætte sit præg på, hvorledes man ønsker sit engagement belønnet, skriver Dorte og Marianne, der arbejder i Bel Airs administration.
Fortaler for overenskomst betød fyring
Det omtalte fyringsforløb fandt sted den 27. februar, hvor der var kaldt til bestyrelsesmøde i pilotforeningen hos Bel Air.
To piloter udtrykte på mødet, at de ønskede en fælles overenskomst for alle piloterne i Bel Air og et møde blev sat op med deres fagforening Flyvebranchens Personale Union (FPU), skrev Avisen.dk om i marts.
Men de 20 piloter i firmaet nåede dog aldrig så langt. Der gik nemlig ikke mere end nogle timer efter mødet, før de to piloter - dem, der var fortalere for overenskomst - blev fyret.
Bel Air med Susanne Hessellund i spidsen afviste efterfølgende sammenhængen mellem fyringerne og de to piloters overenskomstanmodning.
De meddelte, at fyringerne skete på baggrund af aktivitetsnedgang efter en mistet kontrakt.
De fire fagforeninger i Esbjerg opfordrer nu pilotfirmaet Bel Air til at få lavet overenskomst med deres ansatte.