Ét opkald kan skære måneder af ventetiden

Telefonrådgivning guider stadigt flere pensionskunder gennem sundhedssystemet. Vi hjælper, hvor systemet halter, mener PensionDanmark.
Telefonrådgivning guider pensionskunder gennem sundhedssystemet.
Telefonrådgivning guider pensionskunder gennem sundhedssystemet. (Colourbox)

Stadig flere syge kunder ringer til PensionDanmark for at få hjælp.

Her har man oprettet en hjælpelinje, hvor man rådgiver om det danske sundhedsvæsen. Ordningen blev oprettet i 2008 og antallet af henvendelser er steget støt lige siden.

Til og med uge 45 i år har 2.525 medlemmer henvendt sig. Der er allerede markant flere end hele sidste år. Tallet skal ses i forhold til at 151.000 kunder har muligheden.

”Vi oplever et stort behov blandt vores medlemmer – de har svært ved at finde rundt i den jungle mange af dem oplever sundhedsvæsenet er,” siger Torben Möger Pedersen, der er administrerende direktør i PensionDanmark.

Skal være skrap

Langt de fleste af selskabets kunder arbejder indenfor brancher som byggeri, industri, lager og transport. Det betyder at mange af dem er ufaglærte eller har en kort erhvervsfaglig uddannelse.

”Akademikere har lettere ved at orientere sig i sundhedssystemet. Jeg tror altid, det har været sværere for vores medlemmer, men det er blevet forstærket af, at patienterne er blevet udstyret med flere rettigheder og valgmuligheder. Det er fint nok, men man skal være ret skarp for at få det bedste ud af det,” Torben Möger Pedersen.

Men er det et pensionsselskabs opgave at hjælpe medlemmerne med at finde vej i sundhedsvæsnet?

”Ja. Jeg synes, det er naturligt at supplere, hvor det halter. I dag er der ikke nogen i det offentlige sundhedssystem, der hjælper folk godt nok med at finde vej,” siger Torben Møger Pedersen.

Penge i det

PensionDanmark mener, at det er en god forretning at guide medlemmerne. Det kan nemlig hjælpe dem hurtigere i behandling og hurtigere tilbage på arbejde.

Risikoen ved at gå syg længe er, at man mister kontakt til arbejdsmarkedet og risikerer at glide helt ud.

”Når vi undgår én førtidspension, så giver det en million kroner mere til medlemmernes pension. Når man sammenligner vores udgifter med de penge, der kan hentes her, så er det klart en god forretning – både for os og for samfundet,” siger Torben Möger Pedersen.

Det er aftalt i overenskomstforhandlingerne, hvem der skal være omfattet af sundhedsguiden, men Torben Möger Pedersen forventer, at alle PensionDanmarks kunder blive omfattet i løbet af næste år.

Satser på forebyggelse

Udover telefonrådgivning er PensionDanmark også begyndt at tilbyde medlemmerne forebyggende behandling på selskabets 120 forebyggelsescentre

”Det handler om at undgå, at små skader vokser sig store. Der er masser af undersøgelser, der viser at investeringer i forebyggelse betaler sig selv tilbage meget hurtigt,” Torben Möger Pedersen.

Stadig flere ringer

Så mange har fået hjælp af PensionDanmarks "Guide til sundhedsvæsnet"

 

År Antal kunder
2009 2.053
2010 2.389
2011* 2.525

*Til og med uge 45. Kilde: PensionDanmark

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.