Det danske sundhedsvæsen er en jungle for mange almindelige mennesker.
En guide fra pensionsselskabet PensionDanmark betød at Peder Rosted Pedersen fik langt hurtigere behandling og kan komme hurtigere tilbage på arbejde.
I maj 2011 begyndte det at gøre rigtigt ondt i Peder Rosted Pedersens hofte. Alligevel var beskeden, at han først kunne komme til undersøgelse den 19. december på det nærmeste sygehus.
”Hvis jeg ikke havde kunnet ringe til nogen, så havde jeg nok bare ventet på det,” siger Peder Rosted Pedersen.
Havde livlinje
Men han havde nogen at ringe til.
Hans pensionsselskab, PensionDanmark, har nemlig oprettet en telefonrådgivning, der indtil videre dækker cirka 151.000 kunder. Her kan de ringe ind og høre, hvad de kan gøre for at få hurtigere behandling.
Peder Rosted Pedersen ringede ind og snakkede med en sygeplejerske om, hvad han kunne gøre. Problemet med hans hofte er, at der er faldet et stykke knogle af i hofteleddet.
”De kloge siger, at det skyldes slitage. Det gjorde meget, meget ondt,” siger Peder Rosted Pedersen, der ellers arbejdede som asfaltarbejder hos NCC Roads
Fire steder
Der bliver lavet cirka 500 af den type operation, han havde brug for. Det er et ret lille tal i det store billede.
Alligevel kunne sygeplejersken fortælle, at han kunne blive behandlet fire forskellige steder, og han skulle ringe rundt og høre, hvor ventetiden var kortest.
Det var den i København. Her kunne han få en henvisning 28. september – og blive opereret allerede 11. oktober - to måneder før tiden for for-undersøgelsen på det lokale hospital.
Det sagde Peder Rosted Pedersen ja tak til.
Operationen gik som den skulle og på onsdag skal han til kontrol, hvor han forventer, at få lov til at begynde at arbejde igen.
”Det går rigtig godt. Jeg behøver ikke tage smertestillende mere. Nu glæder jeg mig bare til at komme tilbage på arbejde. Det er kedeligt at gå herhjemme og vente på grønt lys til at starte,” siger Peder Rosted Pedersen.
Havde ventet
Hvis ikke han var blevet guidet i sundhedsjunglen, så havde han sandsynligvis ventet på det lokale hospital. Det ville betyde, at han måske først kunne få operationen til maj næste år.
”Det er lang tid at gå. Man kommer jo længere og længere væk fra arbejdspladsen. Mit bedste råd til andre i samme situation er; Ring rundt og hør, om nogen ikke kan hjælpe hurtigere,” siger han.
Han er glad for at pensionsselskabet har lavet sundhedsrådgivningen.
”Jeg har kun gode ting at sige om det. De var rigtig flinke. Det hjalp mig meget. Og det gjorde mig mere tryg at have nogen, der kender systemet,” siger Peder Rosted Pedersen.