Hej, hvem skal have din pension, når du dør?
Landets femte-største pensionsselskab, Pension Danmark, tager nye metoder i brug for at minde kunderne om de særlige begivenheder i livet, hvor det er en god idé at tjekke op på pensionen.
I sms'er og mails skriver Pension Danmark nu til skilsmisse-ramte og opfordrer dem til at overveje, om deres nye livssituation betyder, at en anden skal nyde godt af opsparingen, den dag de selv dør.
Oplysninger fra blandt andet cpr-registret sikrer, at sms'er og mails havner hos præcis de opsparere, som står i skilsmisse-situationen og derfor kan have brug for at blive prikket på skulderen.
Pension Danmarks direktør, Torben Möger Pedersen, lægger vægt på, at det ikke er standard-budskaber, der tikker ind på sms eller mail, men derimod individuelle beskeder målrettet den enkelte kunde.
- Hvis man er midt i en skilsmisse, er det ikke vores indtryk, at begunstigelseserklæringer står øverst på dagsordenen. Derfor prikker vi folk på skulderen. Vi opfatter det som en del af vores rådgivningsforpligtelse at tage fat i folk, når vi kan se, at der er indtruffet forhold i deres liv, som erfaringsmæssigt bør give anledning til, at man kigger på for eksempel sin pension og sine forsikringsforhold, siger Torben Möger Pedersen.
Begunstigelse handler om at tage stilling. At begunstige en person i forbindelse med pensionsopsparing betyder, at personen får udbetalt din forsikring eller pension, når du dør. Med en begunstigelse kan du selv vælge, hvem der skal have pengene eller en del af dem. Tager du ikke stilling, går pengene til 'nærmeste pårørende.'
Sker der ændringer i din livssituation - for eksempel skilsmisse eller får du en ny kæreste, som du gerne vil sikre økonomisk - er det en god idé at tjekke pensionsordningen.
UDVID
Meldinger fra fokusgrupper og erfaringer fra tests har overbevist pensionsselskabet om, at den digitale dialog er et nyttigt redskab i kontakten med kunderne. Mellem 50 og 75 procent af udsendte mails med individuelle budskaber bliver åbnet, viser de hidtidige erfaringer.
Heraf vælger 25 procent at klikke videre på pensionsselskabets site. Sammenlignet med reaktionerne på andre mails er Torben Möger Pedersen tilfreds med interessen.
- Vi tager fat i folk, når vi kan se, at der er noget særligt, de bør overveje. Vi forstyrrer ikke folk med budskaber, hvis der ikke er noget at komme efter, siger Torben Möger Pedersen.
I Forbrugerrådet TÆNK kalder seniorøkonom Morten Bruun Pedersen de nye sms'er og mails for 'et meget godt praj at give folk.'
- Pension er ikke noget, vi tumler med til daglig. Det er lidt perifert for de fleste og generelt et lavinteresseprodukt, men samtidig væsentligt for folks økonomi. Derfor kan det være en god idé at give folk besked i forbindelse med en skilsmisse, siger Morten Bruun Pedersen.
Han tilføjer, at en sms ikke i sig selv fører til, at den nye kæreste bliver begunstiget til at modtage penge fra pensionsselskabet.
- Det er ikke nok at få en besked. Der følger også dokumenter med, så en vis opfølgning vil være nødvendig, vurderer Morten Bruun Pedersen.
Pension Danmark har siden 2016 sendt 1,5 millioner individuelle budskaber ud til kunder, der blandt andet tæller håndværkere, chauffører, gartnere og ansatte i restaurationsbranchen.
I år er forventningen, at op mod to millioner beskeder vil blive sendt ud. Blandt andet den nye, specifikke rådgivning i forbindelse med skilsmisse.
Det er op til kunderne at give tilladelse til, om Pension Danmark må rådgive dem via eboks, mail eller sms. 500.000 har givet tilladelse til rådgivning via eboks, 200.000 via e-mail - og 150.000 har sagt ok til at modtage råd via sms.
Den digitale rådgivning har ført til en stigning i direkte henvendelser fra kunder på 30 procent.