Mandag gør lærerne og KL endnu et forsøg på at blive enige om lærernes arbejdstidsregler, efter at forhandlingerne brød sammen natten til onsdag.
Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening (DLF), har lørdag morgen sendt et nyt udspil til KL's forhandlingsleder, Michael Ziegler.
Formanden føler ikke, at KL omvendt har gjort meget for at komme lærerne i møde i processen.
- Vi er kommet med en række udspil til KL, og de er kun kommet med et til os. Vi havde efterlyst skriftligt materiale fra dem igen og igen. Det fik vi så den 14. februar, lige før vi skulle være færdige med forhandlingerne, siger han til Ritzau.
I KL's eneste udspil mente lærerne, at der var en del mangler i afsnittet om normaliseret arbejdstid. KL bad efterfølgende DLF om at uddybe utilfredsheden.
- Det gjorde vi i form af 11 spørgsmål, og så afbrød de forhandlingerne til vores store overraskelse. Jeg blev ringet op klokken 01.00 om natten og fik det at vide. KL sagde, at vi ikke skulle have sendt spørgsmål. Vi skulle have været konkrete.
- Jeg har så fjernet spørgsmålstegnene og gjort teksten konkret. Det var, lidt forsimplet, hvad jeg brugte natten til fredag på.
Parterne er mandag indkaldt til møde i Forligsinstitutionen, og Michael Ziegler står fast på, at lærernes arbejdstid skal omlægges.
- KL vil meget gerne forhandle med lærerne om en overenskomst og herunder også en ny arbejdstidsaftale.
- Men det skal ske med udgangspunkt i KL's grundlæggende krav om, at vi skal væk fra, at overenskomsten regulerer, hvor meget tid lærerne bruger til bestemte opgaver. Vi ønsker en normalisering af lærernes arbejdstidsregler, siger han i en pressemeddelelse.
KL vil fjerne lærernes arbejdstidsaftale fra overenskomsten og i stedet give lærerne en fast norm på 37 timer om ugen som alle andre offentlige ansatte. Torsdag varslede KL lockout med virkning fra 1. april.
Det betyder, at forhandlingerne i Forligsinstitutionen skal være afsluttet inden den dato. Forligsmanden har dog mulighed for at udskyde en konflikt i op til fire uger.
OK13-forhandlingerne om lærernes arbejdstid kommer i slipstrømmen af regeringens udspil til en undervisningsreform, der lægger op til, at lærerne skal bruge flere timer på undervisning og mindre tid på forberedelse end i dag.
/ritzau/