Hvis man køber billet til en flyvetur med SAS, har man ingen garanti for, at man rent faktisk kommer til at flyve med det hæderkronede skandinaviske flyselskab. Cirka hvert femte af flyene hos SAS drives nemlig af underleverandører.
Brugen af underleverandører bekymrer SAS-personalet. Og passagerne kan også mærke forskel på 'ægte' og 'uægte' SAS-fly.
Hvis man køber en SAS-billet til ruten mellem Aalborg og København, kan man tro, at det er SAS, man skal flyve med. Men i virkeligheden kan det nemt være under-leverandøren JetTime, som man bliver fløjet af.
En af dem, der har prøvet 'uægte' SAS-fly, er Henriette von Platen. Hun er formand for SK-AAL, som er en pendlerklub for dem, der rejser med fly mellem Aalborg og København.
- JetTime-flyene er malet i SAS-farver, og personalet har SAS-uniformer på. Så medmindre man har øje for andre ting, er det ikke nemt at se, at man faktisk ikke rejser med SAS, fortæller Henriette von Platen.
SAS har seks underleverandører
JetTime er langt fra det eneste selskab, SAS har hyret ind. Faktisk benytter SAS sig af hele seks forskellige underleverandører: Cimber Air, JetTime, PrivatAir, Air Nostrum, CityJet og Flybe.
Det betyder, at hvis man for eksempel til sommer køber en SAS-billet til ruten København-Gøteborg, kan man havne i et fly fra det spanske flyselskab Air Nostrum.
Og hvis man nu køber billet til ruten København-Boston, flyver man reelt set med flyselskabet PrivatAir.
'Meget bekymrende'
Ifølge en opgørelse fra branche-hjemmesiden Check-in.dk drives hvert femte fly hos SAS nu af under-leverandører.
- Det er meget bekymrende for os som ansatte, at SAS nu er oppe på at bruge seks eksterne leverandører. Og desværre er det mit indtryk, at SAS ikke stopper her. Der er sat gang i en udvikling, som koster både danske job og skatteindtægter, siger Christa Ceré.
Hun er formand for fagforeningen CAU, der repræsenterer 1.100 kabineansatte hos SAS.
Udviklingen i flybranchen er, at mellemstore og store flyselskaber hyrer underleverandører ind, som ofte har ringere løn- og arbejdsvilkår, end der er hos bestilleren. Eksempelvis har ansatte i SAS bedre vilkår end ansatte hos underleverandørerne Cimber eller Air Nostrum.
Fagbevægelsen må være på vagt
Den øgede brug af underleverandører gør, at fagbevægelsen må være på vagt. Det mener næstformanden for fagforeningen Flyvebranchens Personale Union, Anders Mark Jensen. Han siger:
- Der er en generel udvikling i gang i luftfartsbranchen, hvor selskaberne hele tiden prøver at finde de billigste og mest fleksible løsninger, fordi konkurrencen er benhård.
- Der må vi som fagbevægelse forsøge hele tiden at få tegnet overenskomster, når vi har mulighed for det. Og så må politikerne også gøre deres for at få indført lovgivnings-rammer, der kan skabe fair konkurrence.
SAS ser mange fordele
I SAS synes man, der er rigtig gode grunde til, at flyselskabet hyrer underleverandører. Det forklarer konstitueret pressechef, Anna Vibeke Nielsen.
Hun bruger fagudtrykket 'wetlease.' Det henviser til, at leverandørerne til SAS kommer med hele pakken. Altså fly malet i SAS-farver, personale i SAS-uniformer, brændstof og forsikringer.
- Wetlease-produktionen gør det muligt for os at flyve med mindre fly på korte regionale ruter og bidrager til en effektiv infrastruktur i Skandinavien. Regional-trafikken øger trafikken i SAS’ netværk, bidrager til SAS’ ekspansion og skaber arbejdspladser, skriver Anna Vibeke Nielsen til Avisen.dk.
Hun nævner også andre fordele for SAS ved at bruge eksterne leverandører:
- Med wetlease-samarbejdspartnere kan vi være dynamiske i forhold til markedet, fordi vi har bedre mulighed for at tilpasse netværket til efterspørgslen.
- Derudover har den indhyrede kapacitet også bidraget til en kraftig forenkling af vores flåde. I 2012 havde SAS otte forskellige flytyper og i 2015 tre. Denne forenkling af vores flåde bidrager blandt andet til lavere vedligeholdelses-omkostninger, forbedret brændstof-effektivitet og mindsker CO2-udslippet, skriver hun.
Hun gør opmærksom på, at ud af SAS' samlede trafik i regnskabsåret 2014/2015, udgjorde de eksterne leverandører otte procent.
Dårligere service
For passagererne kan det gøre en forskel, om der er tale om SAS' egen personale, eller om stewardesserne kommer fra en ekstern leverandør. Den oplevelse har Henriette von Platen fra pendlerklubben. Hun er ledelses-konsulent og tager turen Aalborg-København ret ofte.
- Man får en anden betjening af personalet, når det er et JetTime-fly, end når det er et SAS-fly, fortæller Henriette von Platen, og fortsætter:
- Eksempelvis tager SAS-personalet hensyn til dig, hvis du gerne vil sove med gardinet rullet ned og sædet tilbage. Først kort tid før landing bliver du nænsomt bedt om at rette sædet op og rulle gardinet op.
- Hos JetTime derimod har jeg oplevet at blive vækket med et dunk på skulderen og nærmest en ordre om at få rullet gardinet op og rette sædet op. Og det i lang tid før landing.
Hun mener, at SAS skal oppe sig.
- Hvorfor flyve med et gammelt JetTime propel-fly fra Aalborg til København, når du med næsten samme afgangstids-punkt kan flyve 300 kroner billigere med et nyt Norwegian-fly med mere benplads, gratis wi-fi ombord og med 10-15 minutters kortere flyvetid? spørger Henriette von Platen, og fortsætter:
- SAS er heldig at have nogle fantastisk loyale kunder. Men den loyalitet skal der arbejdes for.
Skal leve op til adelsmærke
I SAS-fagforeningen CAU er man godt klar over, at der skal kæles for SAS' adelsmærke: God service.
- Det er problematisk, at kunden køber noget ud fra et ønske om at flyve med SAS, men at kunden så i virkeligheden skal flyve med et andet selskab. Især selvfølgelig hvis det andet selskab ikke kan leve op til SAS’ høje standard. Vi skal værne om vores gode og stærke brand og leve op til det, siger Christa Ceré.