Det kan være et spørgsmål om timer eller måske bare minutter før skibet Wilson Muuga overgiver sig til Atlanterhavets høje bølger og synker mod bunden ud for Island. Det bjergningsmandskab, der nu er gået om bord, for at forhindre 145 ton klæbrig olie i at sive ud i havet, risikerer dermed at blive trukket med ned i dybet:
»Situationen er blevet kritisk. Der er kommet en slem bule i styrbordssiden. Hvis skibet lægger sig om på siden, kan det blive alvorligt for mandskabet om bord. Vi har to helikoptere derude, og håber, at de kan hive dem op, før der sker noget. Men det er slemt med det mørke, vi har,« siger Leif Bryde, vagtchef i den islandske kystvagt.
Det barske vejr med storm og høj bølgegang betyder, at bunden af skibet igen og igen hamrer mod klippegrunden og får hullet i skroget til at udvide sig. Onsdag formiddag begyndte bagenden så småt at synke i havet.
Det haster derfor med at få mandskabet og olien ud af skibet, siger Leif Bryde. Holdet af folk fra kystvagt og brandvæsen er blevet fløjet med helikoptere ud på skibet, hvor de skal forsøge at bringe en slange om bord, der kan pumpe olien ud.
På grund af det barske vejr rykker katastrofen tættere på. Stormen pisker ifølge den islandske kystvagt af sted, og store bølger hamrer mod rælingen og truer med at vælte skibet om kuld.
Det cypriotiske skib stødte i tusmørket i går morges på grund mod klippegrunden ud for den islandske Keflavik-halvø på vej mod Rusland. Besætningen blev bjerget under en redningsaktion, hvor en dansk marinekonstabel mistede livet.
Ifølge biolog i Dansk Naturfredningsforening Henning Mørk Jørgensen er 145 ton olie ikke et af de store udslip. Men det vil have stor betydning for områdets fugle:
»Hvis fuglene får olie på fjerene, kan de ikke holde vandet ude længere. Det svarer til, hvis en dykker får hul på sin gummidragt. De dør af kulde,« siger han og forklarer, at olie, der flyder til bunds, vil kunne skade dyrene på havbunden.