Ryanair har de seneste år været i strid modvind hos den danske fagbevægelse, fordi flyselskabet ikke har ville indgå en overenskomst. Derudover har den danske presse afsløret flere eksempler på usle løn- og arbejdsforhold for medarbejdere hos Ryanair.
Efter forhandlingsmødet mellem Ryanairs personalechef Eddie Wilson og Flyvebranchens Personale Union (FPU) udtalte Eddie Wilson til flere medier, at Ryanair har nogle af de bedste lønninger og arbejdsvilkår. Han lægger dermed op til, at en aftale om en overenskomst mellem lavprisselskabet og den danske fagbevægelse ikke behøver være langt væk.
Vi er allerede blandt de bedste, når det kommer til lønninger og arbejdsvilkår.
- Det næste skridt er rent faktisk at få en aftale på plads. Jeg mener, det er ret klart: Vi er allerede blandt de bedste, når det kommer til lønninger og arbejdsvilkår, og det især, når det kommer til ferie og fritid for vores medarbejdere. På den måde kan vi sige, at København er tilbage på kortet for os at overveje at få som base (en by som piloter og kabinepersonale bor i og arbejder ud fra, red.), siger Eddie Wilson til Avisen.dk.
Avisen.dk har tidligere dækket usle lønforhold for en tidligere medarbejder hos Ryanair, og DR har afsløret, hvordan medarbejdere hos Ryanair er blevet nødt til at samle flasker, fordi lønnen i vinterperioden var ussel.
Møder skepsis fra flere sider
Udtalelsen fra Eddie Wilson om gode forhold i Ryanair møder dog skepsis fra flere sider.
FPU kan ikke genkende det, som Eddie Wilson siger om lavprisselskabets lønninger og arbejdsvilkår. Formand i FPU, Thilde Waast, lægger vægt på, at størstedelen af det personale, der arbejder for Ryanair, ikke er direkte ansatte af flyselskabet.
- Efter Ryanairs eget udsagn, og hvis man dykker ned i deres regnskab, kan man se, at kun omkring 40 procent af dem, der arbejder for Ryanair, er ansat direkte af flyselskabet, siger Thilde Waast til Avisen.dk.
Hun vil gerne anerkende, at de piloter, der er ansat direkte af flyselskabet, arbejder under fornuftige vilkår, men problemet med arbejdsforholdene er for det personale, der ikke er direkte ansat af Ryanair.
- For de øvrige op mod 60 procent af arbejdstagere, helt specifikt kabinepersonalet, er der rigtig mange rundt omkring i Europa, der arbejder under vilkår, der ligger meget langt fra det, der er traditionelt på det danske arbejdsmarked først og fremmest, men i det hele taget også inden for luftfart, siger Thilde Waast.
Medarbejdernes ønske siger noget
For luftfarts-analytiker i Sydbank Jakob Pedersen taler Ryanair-medarbejdernes ønske om en overenskomst sit eget sprog.
Selvom lønningerne måske er i orden, så viser ønsket om overenskomst, at noget ikke helt er, som det skal være.
- Selvom det måske ser okay ud med lønningerne, så viser det jo, at der nok er andre ting, som medarbejderne hos Ryanair ikke er tilfredse med. Hvis de var tilfredse, ville de jo ikke stå tilbage med det her ønske (om at indgå aftale om overenskomst red.), siger Jakob Pedersen til Avisen.dk.
Derudover er Jakob Pedersen ikke helt overbevist om, at Ryanair faktisk er villig til at indgå den aftale, som FPU lægger op til.
- Efter at have hørt Ryanairs udmeldinger er mit indtryk, at selskabet ønsker at samarbejde med fagbevægelsen i Danmark, men de ønsker i virkeligheden ikke, at deres ansatte skal arbejde under de samme vilkår, som andre flyselskaber har for deres ansatte, og som fagbevægelsen i Danmark hænger sammen med, siger han.
En aftale kræver, at Ryanair vil løfte for de svageste
Thilde Waast gør opmærksom på, at Ryanair ikke skelner geografisk, når de lønner deres medarbejdere. Uagtet om kabinepersonalet arbejder ud af Litauen eller ud af Danmark, får de samme løn. Leveomkostningerne i de to lande er imidlertid markant forskellige, og derfor er det vigtigt med en overenskomstaftale i Danmark.
- En aftale kræver jo, at de vil løfte de medarbejdere, der ligger i bunden op på et fornuftigt niveau, siger Thilde Waast.