Ryanairs personalechef Eddie Wilson og FPU’s (Flyvebrancens Personale Union red.) forhandlingsteam har her til formiddag holdt møde om muligheden for, at Ryanair igen kan åbne en base (altså et sted, hvor piloter og stewardesser kan overnatte) i København.
- Vi har besluttet, at vi gerne vil indgå i en forhandling med den danske fagbevægelse, fordi det er oplagt for os at have en base et sted som Danmark. Vi vil gerne gøre det klart, at vi ønsker at åbne en base, siger Eddie Wilson til Avisen.dk.
Efter mødet er forhandlingsparterne dog stadigvæk ikke nået nærmere et grundlag for en overenskomstaftale.
Indledende møde
Forhandlingsmødet var primært indledende, og snakken nåede ikke ind på det konkrete indhold i en overenskomstaftale.
- Mødet gik, som vi havde regnet med, for vi havde ikke forventet at skulle tale konkret indhold (i en overenskomstaftale, red.). Vi er slet ikke der i processen, hvor vi har fået fremlagt de specifikke krav til indhold. Dette var kun en sondring af, om det ville være frugtbart at mødes igen, siger formand for FPU, Thilde Waast, til Avisen.dk.
Yderligere påpeger hun, at FPU fik gjort klart, at fagforeningens krav om en overenskomstaftale er stålsatte og de samme, som blev fremsat i 2015, inden Ryanair lukkede sin base i Danmark.
- Vi fik gjort det klart, at vi er sat i verden for at lave bedre arbejdsvilkår for vores piloter og kabinepersonale i Danmark, og at vi selvfølgelig har samme krav som i 2015, at hvis de vil åbne base i Danmark, så er det selvfølgelig med overenskomst, siger hun.
Ryanair måtte i 2015 lukke sine baser i henholdsvis Billund Lufthavn og Kastrup Lufthavn i København på grund af en dom i Arbejdsretten, hvor fagbevægelsen og FPU fik blåstemplet den længerevarende konflikt mod det irske flyselskab. En konflikt, der bundede i, at Ryanair nægtede at tegne overenskomst med deres medarbejdere. Ryanair har fortsat afgange til og fra København, men har altså ikke deres personale overnattende.
Ryanair: Vi skal nok lande den aftale
Selvom fremtiden for forhandlingerne er uklare set fra FPU’s side, virker Eddie Wilson optimistisk i forhold til at kunne indgå og lande en overenskomstaftale med den danske fagbevægelse.
- Vi skaber jo job, og vi har ændret attitude over for at forhandle og samarbejde med fagbevægelsen, for det var jo klart det, der blokerede vores muligheder i Danmark sidst, siger han.
At Ryanair har ændret attitude, kan Thilde Waast nikke genkendende til og understreger, at presset fra fagforeningerne har resulteret i de nye boller på suppen fra Ryanairs side.
- Det var nye toner, men det har vi også set i andre lande, hvor Ryanair har anerkendt fagforeningerne. Det er det jo, fordi de er blevet presset af de konflikter (med fagbevægelsen red.), de har haft, så de har været nødt til det, siger hun.
Det har ifølge Eddie Wilson også været en væsentlig grund til den ændrede attitude over for fagbevægelsen.
- Vi har muligvis sat os selv i eksil ved at være udelukket fra disse lande (hvor fagbevægelsen er stærk red.), og det er vigtigt for os at have baser her, da der er stort potentiale for vækst i disse lande, siger han.
Dermed handler den nye anerkendelse af fagbevægelsen i den grad om det kommercielle aspekt, så Ryanair kan udvide sin markedsandel.
Bolden ligger hos Ryanair
Thilde Waast gør det klart, at bolden nu ligger hos Ryanair. Det er altså op til det irske lavprisselskab, om man kommer tilbage til Danmark for at genoptage forhandlingerne om en overenskomst for piloterne og kabinepersonalet hos flyselskabet.
- Ryanair skal overveje, om de vil åbne baserne, og i givet fald vil de kontakte os igen og fortsætte drøftelserne. Hvis Ryanair ønsker at lave en base i Danmark, så er jeg sikker på, at vi mødes igen. Og hvis de åbner en base, så bliver det også på overenskomst, understreger Thilde Waast over for Avisen.dk.
Hos Ryanair er næste skridt er at lande en aftale om overenskomst med FPU, og her mener Eddie Wilson, at der er god grobund for at komme frem til enighed.
- Det næste skridt er rent faktisk at få en aftale på plads. Jeg mener, at vi skal forhandle os frem til en aftale, beslutte hvad der så skal ske, og så komme videre.
Fra Thilde Waast er budskabet også klart:
- Vi fik slået fast over for dem, at vi vil lave en aftale for både piloterne og kabinepersonalet, og vi har ikke tænkt os at gå på kompromis, fastslår hun.
Overenskomstaftalen vil kun gælde de af Ryanairs medarbejdere, der kommer til at være knyttet til en måske kommende base i Danmark.