Antallet af aktive på sociale netværk er nu over en milliard mennesker kloden over. Langt de fleste er fra de rige lande, men virkelig mange fra mindre rige nationer bruger systemerne på deres egne måder.
Amerikanske Facebook, der netop nu er ved at kapitalisere sig med et aktiesalg til 100 milliarder dollars, virker nærmest som ejer af klodens sociale netværk med lige over 900 millioner registrerede og aktive brugere hver måned.
ITUs milliard
Det runde tal med de 9 nuller kommer fra en så autoriseret kilde som ITU, FNs organisation for telekommunikation.
Verdens største spillere er udover Facebook, Twitter med over 200 millioner brugere og LinkedIn med 120 millioner.
En service som Google Orkut er ret ukendt på vores breddegrader, men den er særdeles meget brugt i Brasilien og Indien. Kineserne bruger QQ og japanerne deres eget.
ITU er meget interesseret i sociale netværk, fordi organisationen har til opgave at sørge for udbredelse af forbindelser, som disse services fungerer på sideordnet med telefoni.
Hurtige forbindelser
Udbredelsen af bredbånd, kendt her som DSL-tjenester, er meget svingende verden rundt. Selv i rige lande når forbindelserne ikke ud til alle afkroge.
En ny rapport fra organisationen viser, at kun lidt over halvdelen af alle brugere af sociale netværk har adgang til bredbånd. Faktisk er kun 26 procent i rige lande (i gennemsnit) forbundet på den måde.
I fattige lande er udbredelsen af bredbånd under uden 5 procent af befolkningerne. Prisen for en god forbindelse er højere meget end en almindelig månedsløn for en familie.
Langsomme forbindelser
Ude i verden er der sådan ca. fem milliarder mennesker, der overhovedet ikke aner, hvordan en hurtig forbindelse til internet ser ud. De bruger mobiltelefonen til at skabe forbindelser til omverdenen.
Væksten i den store verden kommer således på mobilt bredbånd og er nu oppe på omkring 8,5 procent af befolkningerne i udviklingslande, oplyser ITU.
Storebror Facebook har forklaret, at deres dominerende service hovedsagelig bruges via telefoner og ikke de dyre hurtige forbindelser.
For brugere i fattige lande betyder det, at de ikke har adgang til de mere sofistikerede tilbud på det sociale netværk. Derfor findes der også noget relativt simpelt, der hedder Facebook Zero.