Når pengene bliver små sidst på måneden, er det svært for mange familier i bunden af samfundet at finde penge til mad.
Derfor vil COOP tilbyde en såkaldt madkredit, skriver Finans.
- Vi ved fra forbrugsmønstrene, at en del danskere har svært ved at købe det samme sidst på måneden, som når lønnen lige er gået ind. Derfor er ambitionen eksempelvis at udvide vores medlemsprogram med en såkaldt madkredit, så forbrugerne kan få en rente- og afdragsfri kredit til betaling af indkøb her, siger koncernchef Peter Høgsted, Coop, til Finans.
COOP vil indføre et digitalt medlemskort, hvor målet er en bedre forbrugeroplevelse, samt at kapre flere og mere loyale kunder i dysten på et stort set stagnerende dansk marked for dagligvarer.
Det betyder et farvel til plastickortet og point, som kan bruges til at betale varer med. Kunderne skal i stedet installere en app på telefonen. App'en er både et medlemskort, betalingsmiddel og tilbudsavis.
Konkurrent: Få penge at spare
Ambitionen er at knytte forbrugerne og dermed medlemmerne endnu tættere til koncernen - samt øge salget. Antallet af medlemmer - og dermed ejere af andelskoncernen - skal vokse fra nu 1,6 mio. til 2 mio.
Hos Coops største konkurrent, Dansk Supermarked, er holdningen til medlemsprogrammer en helt anden.
- Der er allerede i Danmark en overflod af loyalitetsprogrammer. Flere og flere af dem går fra plastik til mobil. Fælles for dem er en umanerligt lille besparelse, som ikke har nogen betydning i husholdningsøkonomien, og som ikke nødvendigvis skaber værdi for forbrugerne., mener kommunikationsdirektør Mads Hvidtved Grand, Dansk Supermarked Group, til Finans.