Ny undersøgelse: Biler skal ikke ejes
Vi elsker vores biler og den frihed, de giver, men måden vi tænker ejerskab ændrer sig. (Foto: Per Kuskner)
Det bliver mere og mere populært at lease, leje og dele vores bil i dag.

Vi elsker vores biler herhjemme – så meget at tre ud af fire mener, det er vigtigt at have en bil. Alligevel kan 61 pct. af danskerne godt motiveres til ikke at eje den selv, hvis der er bedre økonomiske alternativer såsom længerevarende udlejnings- eller abonnementsservice. Det viser ny viser tal i en ny stor rapport fra Avis Budget Group.

Bilen bliver man ikke sådan lige af med – heldigvis, for den offentlige transport kan aldrig erstatte en bil udenfor de store byer. Men måden vi tænker ejerskab på, vil snart ændre sig markant. Det viser tal i en netop offentliggjort international rapport fra biludlejningsvirksomheden Avis Budget Group

”The Road Ahead: The Future of Mobility Report” fra Avis Budget Group afslører, at forbrugernes foretrukne transportform inden for det næste årti sandsynligvis bliver en såkaldt on demand-løsning, hvor man ikke ejer, men leaser eller lejer, når man har brug for en bil.

I tvivl om fremtidens biler

Lille elektrisk Smart eller stor benzinslugende SUV. Hvis man ikke ejer, er beslutningen nemmere. Foto: Per Kuskner

Verdens bilindustri – og dermed også alle bilejere – står i et vadested i dag. Hvor hurtigt kommer den "elektriske revolution", som allerede er i fuld gang, og hvad betyder det for mit valg af bil?

Skal jeg købe en diesel-bil, som måske en dag ikke må køre i byerne? Skal jeg købe en elektrisk, som stadig er lidt bøvlet at lade op? Eller skal jeg købe benzinbil, som måske falder voldsomt i pris en dag, hvis de elektriske biler virkelig får medvind?

Måske skal jeg slet ikke købe...

– Vores rapport afslører en øget efterspørgsel på services som hurtig adgang, forbedrede valgmuligheder og fleksibilitet fra mobilitetsudbydere, og det er med til at skabe en adfærdsændring ift. bilejerskab hos forbrugerne. De skiftende behov og udbredelse af deleøkonomien giver mange muligheder for mobilitetsbranchen, men det kræver at forskellige aktører samarbejder. Partnerskaber er altafgørende for fremtidens mobilitet og vil sikre, et fuldt forbundet mobilitetsnetværk, der imødekommer både nuværende og fremtidige behov hos forbrugerne, forklarer Andrew Smith, der er dansk landechef hos Avis Budget Group.

Rapportens resultater bygger på svar fra mere end 14.000 forbrugere fra 16 lande i Europa og Asien, herunder 661 danskere, som er blevet spurgt om deres holdning til at have bil og transport generelt.

via Listen To News