May-Britt Kattrup blev valgt til Folketinget i 2015 for Liberal Alliance og er i dag partiets erhvervs-, sundheds- og ældreordfører. May-Britt Kattrup er uddannet civiløkonom og har en erhvervskarriere bag sig som eksempelvis brandmanager i Coca-Cola.
IKKE MANGE BRYDER SIG om følelsen at være overvåget. Og endnu færre bryder sig om, at hver eneste handling, man udfører, bliver registreret.
Men det er ikke desto mindre det arbejdsliv, som dele af de offentligt ansatte befinder sig i.
Og næ, det er skam ikke mistillid fra hverken kolleger eller borgere. Det er mistillid fra arbejdsgiveren, som typisk er regionen, kommunen eller staten.
DET SER VI blandt andet på de krav om dokumentation og registrering, og det væld af bureaukrati og bøvl, som offentligt ansatte skal igennem på en helt almindelig arbejdsdag. Nogle er mere ramt end andre. Men alt fra sygeplejerskerne, jordemoderen til pædagogen og læreren er ramt i en eller anden form.
Hovedorganisationen FTF, der har næsten en halv million medlemmer fra primært den offentlige sektor, står bag en ny stor undersøgelse fra deres medlemmer, som sætter fokus på den hårde styring. FTF kan blandt andet fortælle om et eksempel med en sygeplejerske, der tog sig tid til at tælle de antal klik, hun skulle gennem i arbejdet med en helt almindelig patient. I løbet af seks timer klikkede hun 264 gange.
I UNDERSØGELSEN er spurgt mere end 1.800 medlemmer. Kun omkring hver femte kan se meningen med de dokumentationskrav, som præger en helt almindelig arbejdsdag. Her spiller den skandaløse Sundhedsplatform helt sikkert også en rolle.
Hvad værre er, er at hele 68 procent mener, at de forskellige styringsredskaber er udtryk for mangel på tillid.
Og det er her, kernen ligger gemt. For det kan godt være, at hensigten med de mange mål og dokumentationskrav oprindeligt har været at skabe gennemsigtighed og gøre arbejdsgangen nemmere. Og det står da også klart for enhver, at der skal være en form for dokumentation, når man eksempelvis har med syge borgere at gøre.
DET STORE PROBLEM ER blot, at når sygeplejersken skal igennem 264 klik for en gennemsnitlig patient, så giver det sig udslag i mistillid til den enkelte medarbejder. Man føler sig kigget over skulderen, mens man selv føler, at meget af dokumentationen er tidsspilde. En tid, der i stedet kunne være blevet brugt på borgeren.
Det tærer på arbejdsglæden, ressourcerne og den faglige stolthed.
Mange af dokumentationskravene kommer direkte fra kommuner og regioner. Politikerne fra Christiansborg er dog også slemme til at kræve mere lovgivning og mere regulering, så snart det mindste problem bliver påpeget.
Løsningen er ikke mere kontrol. Løsningen er mere tillid til de offentligt ansatte. Og det er et fælles ansvar at få gjort noget ved problemet. Liberal Alliance har siden partiets fødsel haft som mærkesag at skære ned på bureaukratiet i den offentlige sektor og fremme tilliden til den enkelte. Det står vi på mål for. Det arbejder vi for. Og det er der mere brug for end nogensinde.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.