I 2007 blev Simon Anholt af en journalist fra den nu lukkede gratisavis Dato bedt om at give et bud på, hvor mange penge kronprinsessen i bund og grund er værd i reklameværdi for Danmark.
Eller sagt på en anden måde: Hvor mange penge det ville koste danske virksomheder og staten, hvis de skulle købe sig til den samme medieomtale, som Kronprinsessen generer internationalt?
Med nogle hurtige udregninger blev Simon Anholts resultat, at Mary er intet mindre endt 12 milliarder kroner værd for det internationale 'brand' Danmark.
Men det enorme beløb var taget ud af den blå luft, viser en gennemgang, som DR's Detektor har lavet af sagen.
Overfor Detektor indrømmer Simon Anholt nemlig, at tallet blot er et slag på tasken og altså ikke skal opfattes som et fuldstændigt videnskabeligt svar, selvom det kan opfattes sådan i medierne.
De hurtige udregninger var lavet på bagsiden af en konvolut, og det var ment som et "provokerende bidrag til debatten om, hvorvidt Kongehuset er pengene værd for Danmark".
Kilde: DR