Hedder du Anne, interesserer du dig formentlig mere for kurser og kompetenceudvikling, end hvis du hedder Anders.
Det viser en ny undersøgelse, som fagforbundet Djøf har lavet.
Mens 43 procent af de mandlige djøfere kun har begrænset eller slet intet kendskab til Djøfs efteruddannelsestilbud, er tallet blandt de kvindelige medlemmer 32 procent, skriver Djøf-bladet.
Udviklingschef i Djøf Efteruddannelse, Karsten Lodahl Madsen, bekræfter, at det oftest er kvinder, der målrettet tænker efter- og videreuddannelse ind i karriereplanlægningen.
- Der er flere kvinder, der tænker over, hvad de formelle krav er. De er grundige med at undersøge, hvad de skal kunne for at blive mellemledere eller chefer: 'Hvad er jeg nødt til at mestre for at nå det niveau? Og hvordan lærer jeg så det?', siger han til Djøf-bladet.
Kurser er dog ingen garanti for, at man bryder glasloftet og tordner op ad karrierestigen, understreger han.
- Meget kan man sige om chefer, men tankelæsere er de ikke. Det er vigtigt at efteruddanne sig, men man er nødt til samtidig at gøre det klart for chefen, hvad målet med det er. Sig det ligeud, at du gør det her for at komme i spil til den næste stilling på et højere niveau, lyder Karsten Lodahl Madsens råd.
Den nye undersøgelse fra Djøf matcher en anden rundspørge fra 2012. Her spurgte Djøf medlemmerne, om de havde bedt om efteruddannelse inden for det seneste år. 39 procent af mændene svarede nej. For kvinder gjaldt det 29 procent.
Ifølge Steen Baagøe Nielsen, der er lektor og kønsforsker ved Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning på RUC, er det generelt sværere at få mænd til at tage efteruddannelse end kvinder.
Det skyldes blandt andet, at kvinder i højere grad end mænd ser efteruddannelse som en nødvendig vej, hvis de vil forfølge deres karrieremål. Desuden arbejder flere kvinder i det offentlige, hvor der er bedre muligheder for frihed til uddannelse end i det private, påpeger han.
Udviklingschef i Djøf, Karsten Lodahl Madsen finder det problematisk, at knap halvdelen af de mandlige djøfere ikke sætter sig på skolebænken i løbet af et år.
- Nogle af mændene overser potentialet i at få nye perspektiver på deres arbejde. Det er fint nok at være superfokuseret på at præstere og levere i nuet - men hvis du kun har øje for at løse de opgaver, der er lige foran dig, risikerer du, at dine muligheder for at skifte til andre funktioner eller stillinger forringes, siger han til Djøf-bladet.