Avisen.dk kan i dag fortælle, at mange borgere i København må vente seks til otte uger på at få kontanthjælp. I den periode står de helt uden indtægt, og dagligt oplever jobcenteret grædende borgere, som er desperate efter at få den kontanthjælp, de har ret til.
Læs historien her.
Københavns Kommune erkender i en mail til Avisen.dk, at man ikke er i stand til at leve op til fristerne for sagsbehandling.
”Vi har netop fået en politisk vedtaget sagsbehandlingsfrist, hvorefter 80 procent skal være behandlet indenfor 3 uger fra ansøgningens modtagelse. Dette er vi ikke i stand til at overholde i alle sager for øjeblikket, da vi på grund af reformen skal håndtere ekstraordinært mange henvendelser med spørgsmål fra borgerne,” skriver kontorchef Dorthe Vang Kristensen.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er lige nu fire uger, oplyser hun. Men borgerne vil få tildelt deres kontanthjælp gældende fra den dag, de ansøgte.
Har kaldt vikarer ind
Selvom kommunen har sat ekstra bemanding til opgaven, blandt andet vikarer, kan de ikke følge med. For kommunen er nød til at sikre, at dem, som arbejder med kontanthjælpssagerne, er ordentligt inde i den omfattende lovgivning.
” Det er afgørende for os, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer til at varetage sagsbehandlingen. Det er en kompliceret sagsbehandling, særligt med de nye bestemmelser, og det har derfor ikke været muligt på kort sigt at mande op i et omfang, så vi kunne overholde sagsbehandlingsfristen,” skriver kontorchef Dorthe Vang Kristensen.
Bedre efter nytår
Kommunen modtager og behandler cirka 300 ansøgninger om ugen om kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse. De forventer at de lange ventetider på kontanthjælp vil vare resten af året.
”Vi er tilbage på normalen ved årsskiftet 16/17,” skriver kontorchef Dorthe Vang Kristensen til Avisen.dk.
Ifølge flere kilder er det moralsk uacceptabelt og ulovligt, at kommunen ikke sørger for en midlertidig løsning, mens borgerne venter på at få kontanthjælp.