Op mod en tredjedel af afgangene er forsvundet fra de danske indenrigslufthavne, og der er ikke udsigt til, at de vender tilbage. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. Især krakket i Cimber Air har nedbragt antallet af flyvninger.
Større fly betyder, at antallet af sæder er faldet mindre, men samtidig er priserne steget, fordi konkurrencen er reduceret. Derfor står lufthavnene til et massivt passagertab og et fald i indtjeningen.
Månederne efter Cimber Sterlings konkurs har været hårde for provinslufthavnene, fordi det krakkede selskab sad på halvdelen af indenrigstrafikken. I flere lufthavne gik det langsomt med at få andre operatører på plads.
Først i denne uge har SAS øget kapaciteten i både Aarhus Lufthavn og Aalborg Lufthavn. Med udvidelserne fra det skandinaviske flyselskab regner lufthavnene med, at trafikprogrammet for de kommende måneder og vinteren mere eller mindre er på plads.
Konsekvenserne er dystre, og de to største indenrigslufthavne forudser et varigt fald i passagertallene, med mindre nye flyselskaber kommer ind på markedet.
- Jeg forventer, at trafikken på indenrigsruterne på længere sigt vil falde med 15-20 procent, siger Ole Paaske, direktør for Aarhus Lufthavn, til Jyllands-Posten.
Vurderingen baserer Paaske på, at der er færre sæder og længere tid mellem afgangene. Samtidig er priserne steget mærkbart, fordi SAS er den eneste operatør. Nu er der dagligt otte returflyvninger fra Aarhus til København mod tidligere 13 daglige afgange.
Aarhus Lufthavn håber på at kunne tiltrække andre selskaber, der kan supplere SAS, men nemt er det ikke, erkender Ole Paaske.
- Det er en kæmpe udfordring af tage kampen op med SAS, så det er svært, siger han.
/ritzau/