På to ud af tre arbejdspladser har der været sygemeldinger på grund af stress i løbet af de sidste to år.
Det viser en ny spørgeskemaundersøgelse fra fagforeningen HK/Privat.
Og der bliver heller ikke gjort nok for at slå ned på årsagen til stress på arbejdspladsen, svarer fire ud af ti HK-medlemmer i undersøgelsen.
Det er rigtig bekymrende, mener Heidi Lisette Bille, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat, som blandt andet repræsenterer kontor- og it-ansatte samt laboratorie- og miljøpersonale.
- Det, vi kan se, er, at der er rigtig mange virksomheder, der ikke tager forebyggelsesmulighederne alvorligt.
- Vi kan se, at der er mange, der får hjælp, når de går ned med stress, men at der samtidig er rigtig, rigtig mange virksomheder, der kun hjælper den enkelte og ikke ser på, hvad man kan gøre bedre på arbejdspladsen, siger hun.
I undersøgelsen svarer 42 procent af medlemmerne, at den stressramte får hjælp, men at der ikke bliver taget hånd om årsagerne til stressbelastningen.
Otte procent svarer, at "der hverken bliver taget hånd om den stressramte eller årsagerne til stressbelastningen", imens 37 procent svarer, at "den stressramte får hjælp, og der bliver taget hånd om årsagerne til stressbelastningen".
Ifølge arbejdsmiljøkonsulenten er der behov for mere viden om stress på arbejdspladserne, så der kan komme fokus på at lave en kollektiv forebyggelsesindsats, som ikke kun behandler den enkelte, men også ser på årsagen til problemet.
- Det handler både om, hvilke tiltag man laver på individniveau, som en del af en gruppe i ledelsen og i hele virksomheden.
1318 medlemmer af HK/Privat har besvaret spørgeskemaundersøgelsens spørgsmål om, der har været stress på arbejdspladsen inden for de seneste to år, mens 862 har svaret på, hvordan arbejdspladsen har reageret. Knap hver tredje har selv haft stressproblemer eller - sygdom inden for de seneste to år, og 39 procent har svaret, at de blev mødt med skepsis hos deres leder i forbindelse med deres stressproblemer eller -sygdom.
Mange medlemmer har fortalt, at stress ignoreres, forebyggelsen udebliver, og at ledelsen giver udtryk for, at de næste gang bare vil søge efter en robust medarbejder i stedet, oplyser Heidi Lisette Bille.
/ritzau/