De eftersøgningsskibe, der i løbet af weekenden har opsnappet i alt tre signaler i Det Indiske Ocean, er med stor sandsynlighed på sporet af det forsvundne malaysiske fly MH370.
Det mener flychef i Norwegian, Tomas Hesthammer.
- Har man opfanget signaler fra nødpejlesendere, så er chancerne for, at det er signaler fra det forsvundne fly meget stor, siger Tomas Hesthammer til Ritzau.
Ifølge Tomas Hesthammer er der efter alt at dømme hele tre sorte bokse i det malaysiske fly. En flight data recorder, en voice recorder og en nødpejlesender som alle er fastmonteret i flyet.
Derudover findes der en transportabel nødpejlesender, som ikke er fastmonteret i flyet, og den vil derfor ligge gemt et helt andet sted på havbunden end de sorte bokse.
Dette kan måske være svaret på, at der er 300 sømil mellem de to signaler som blev opsnappet lørdag og det signal, som et australsk skib opsnappede natten til søndag.
- Det er jo en stor afstand, så det er måske lidt underligt, men ikke usandsynligt, lyder vurderingen fra Tomas Hesthammer.
Han påpeger desuden, at det kun er flight auto recorderen og voice recorderen, der kan kaste lys over, hvad der rent faktisk skete om aftenen den 8. marts, da Boeing 777-flyet forsvandt på flyvningen mellem Kuala Lumpur og Beijing med 239 personer om bord.
- Flight auto recorderen kan fortælle alt det tekniske, der er foregået på flyet. For eksempel hvornår der er ændret højde, hvornår der er foretaget et sving og med hvilken hastighed flyet ramte vandoverfladen, både horisontalt og vertikalt, siger Tomas Hesthammer.
- Voice-recorderen har optaget alle samtaler, der har været på flyet. Men sandsynligvis kun for de sidste 30 minutter, fortsætter han.
Optagelængden på en voice recorder er mindst 30 minutter, men ønsker piloterne det, kan de selv slette alt, hvad voice recorderen har optaget. Dette gælder dog ikke informationerne på flight auto recorderen.
- Disse to bokse vil give svaret på meget. De kan nok give svaret på, hvordan det skete, men det er ikke sikkert, de kan give svaret på, hvorfor det skete.
Ud over at finde de sorte bokser, mener Tomas Hesthammer, at det er vigtigt både at finde vragdele fra flyet og ejendele fra passagerne om bord, for at præcisere og dokumentere hvor flyet er styrtet ned.
/ritzau/