Flere unge tænder på data og naturvidenskab

Vidensskabsministeren glæder sig over, at flere har søgt ind på de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser.
Der vil formentlig blive endnu flere, der i fremtiden kan løse computerproblemer, eftersom flere unge end tidligere har søgt ind på både tekniske og naturvidenskabelige studier.
Der vil formentlig blive endnu flere, der i fremtiden kan løse computerproblemer, eftersom flere unge end tidligere har søgt ind på både tekniske og naturvidenskabelige studier. Foto: Colourbox

Ingeniør, geofysik, datalogi.

Naturvidenskabelige og tekniske fag er populære som aldrig før.

De naturvidenskabelige og tekniske uddannelser har tidligere haft mange ledige pladser deres studier, men i år vil mange blive fyldt op.

Naturvidenskab går frem med 21 procent og teknisk videnskab med 15 procent, viser tallene fra Undervisningsministeriet.

"De unge har søgt ekstremt fornuftigt i år. Det betyder, at universiteterne i langt højere grad end tidligere får fyldt pladserne. Uddannelser, som tidligere havde mange ledige pladser, melder i år om udsolgt, for eksempel datalogi og økonomi på Københavns Universitet samt farmaceut på SDU," siger videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen.

Der vil nemlig være brug for de mange kommende kandidater.

"Det glæder mig meget, at netop naturvidenskab og tekniske uddannelser har en stor fremgang, da det ofte er kandidater inden for disse fag, som erhvervslivet efterspørger," siger videnskabsministeren.

Charlotte Sahl-Madsen mener, det skyldes at både regeringen og universiteterne har fokuseret på at fortælle, hvorfor naturvidenskaben er vigtig.

"Virksomhederne har deltaget yderligere i, at fortælle om, hvad er det med en naturvidenskabelig uddannelse kan få af forskellige job og ansvarsområder," siger Charlotte Sahl-Madsen til Newspaq.

I alt har 57.000 unge i dag fået besked om, hvad de skal studere efter sommerferien. Yderligere næsten 18.000 har fået afslag på deres studie.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.