Den populære film om modstandsfolkene Flammen og Citronen møder nu kritik fra familien til Flammen, alias Bent Faurschov Hviid.
Kritikken kommer fra Helle Faurschou Hviid, der er gift med Flammens lillebror, Jan Faurschou Hviid.
Især kritiserer hun, at filmen fremstiller Flammens deltagelse i modstandsbevægelsen som en del af et faderopgør, og at Flammens far skulle være nazisympatisør. Det skriver Jp.dk.
- Min svigerfamilie deltog aktivt i modstandsbevægelsen. Min svigerfars eneste relation til Tyskland var kærligheden til opera og dermed Wagner, siger hun til Jp.dk.
Flammens svigerinde mener heller ikke, at slutningen af filmen tegner et korrekt billede at Flammens sidste minutter. Flammen havde nemlig ikke tre klargjorte pistoler liggende foran sig, men kun én, siger hun.
- Han tog cyankalium, fordi han havde mistet sin revolver efter at være blevet overrasket af Gestapo, siger hun.
Afviser kritik
Helle Faurschou Hviid er desuden utilfreds med, at hendes mand ikke har fået en henvendelse fra filmfolkene under researchen til storfilmen. Det skriver hun i et debatindlæg i Jyllands-Posten i dag.
Instruktør Ole Christian Madsen erkender, at der kun var tale om en enkelt pistol på bordet foran Flammen i slutningen. Men ellers afviser han kritikken.
- Vi henvendte os først til Jan Faurschou Hviid, der ikke brød sig om at tale om begivenheden og i stedet henviste til sin søster, som har været en hovedkilde til Flammens baggrundshistorie. Flammens primære drift i modstandskampen var en stærk antinazisme, men en del af hans selvopgør var et faderopgør. Han og faderen havde et dybt problematisk indbyrdes forhold. Allerede som ni-årig kom drengen hjem fra Adelgade i København med en riffel, hvormed han skød naboens vejrhane, siger instruktøren.
Ole Christian Madsen blev forleden kritiseret af en række historikere, der i Nyhedsavisen advarede biografgængere om at tro på Flammen og Citronen . Men instruktøren lægger ikke skjul på, at filmen er en fortolkning af virkelighedens begivenheder.
- Det skal selvfølgelig have rod i virkeligheden, før det er relevant. Problemet med historisk fiktion er, at den historiske akkuratesse står i vejen. Som filmskaber bliver man let erklæret for inhabil, og det er ærgerligt, fordi fiktionen netop laver en fortolkning og fanger en essens. Vi laver skæbnefortællinger, som kan stå stærkere end et historisk dokument, har Ole Christian Madsen sagt til Nyhedsavisen.