Tre millioner danskere har en profil på Facebook. Og de profiler kan være guld værd for virksomhederne.
Folkene bag Facebook er nemlig kommet med en tjeneste, der betyder, at de butikker, danskerne handler i, fremover kan følge efter dem helt ind på Facebook. Men Forbrugerrådet vil nu undersøge, om den nye tjeneste er lovlig.
- Vi er i gang med at se på, om det her er i overensstemmelse med den danske persondatalov og markedsføringslov. Der sker en videregivelse af personlige oplysninger udenom forbrugerne, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup.
Uanset om det er lovligt eller ej, så mener Forbrugerrådet, at Facebooks nye initiativ er vidtgående.
- Skrækscenariet er selvfølgelig, at Facebook på et tidspunkt ikke bare giver virksomhederne lov til at reklamere på platformen, men sælger ud af de profiler med private oplysninger, som de har liggende, siger Anette Høyrup.
Helt konkret kan danske forbrugere regne med, at sælgere og reklamer fra de butikker, de handler i, også vil dukke op på forbrugernes Facebookprofiler.
Det sker, da rigtig mange giver deres e-mailadresser, når de handler. Det kan være i forbindelse med oprettelse af et kundekort i en butik, abonnementet hos et fitnesscenter, eller et køb online.
Facebook vil nemlig give både fysiske virksomheder og onlinebutikker mulighed for at sende deres kunders e-mailadresser til Facebook for at finde ud af, om kunden er på Facebook.
Derefter kan virksomhederne reklamere direkte over for forbrugeren på Facebook, selvom kunden for længst har forladt supermarkedet eller onlinebutikken.