Det er ikke kun de pendlere, der bor i de største byer, der skal have gavn af den kommende timemodel på togdriften mellem landets store byer.
Enhedslisten går således ind til de kommende forhandlinger om togfonden med kravet om, at pendlerne fra yderområderne skal have endnu bedre muligheder for at komme frem til de nye hurtigtog.
- Vi synes, at det er vigtigt, at man i forhold til timemodellen også sikrer, at der er gode fødelinjer til de her nye hurtige tog mellem de store byer. Så det her også bliver til gavn for pendlere, der bor uden for de byer, der får timedrift.
- Og så handler det om at sikre god drift til og fra de byer, som ligger på hovedlinjen, men som ikke er en del af timedriften, siger Enhedslistens Per Clausen.
Kravet kommer, efter at Enhedslisten, Dansk Folkeparti og de tre regeringspartier tirsdag aften blev enige om at ændre beskatningen for de selskaber, som henter olie og gas op af undergrunden i Nordsøen.
Det vil give staten milliardstore merindtæger, og partierne er enige om at sende 28,5 milliarder kroner ind i en såkaldt togfond, der skal elektrificere og opgraderer togdriften i Danmark.
Dansk Folkeparti ønsker ligeledes at prioritere de pendlere, der bor uden for de store byer, og tirsdag aften spillede partiet ud med, at man er parat til at gå på kompromis med timemodellen for at sikre bedre forhold for pendlerne i yderområderne.
Det undrer dog Enhedslisten.
- Vores udgangspunkt er, at vi i udgangspunktet bruger timemodellen. Det var Dansk Folkeparti enige om i går og vel også i dag, uanset hvad de nu siger.
- Der er ingen tvivl om, at Dansk Folkeparti holdt igen i forhold til, hvor mange penge vi kunne have fundet. Og nu vil de så bruge mange penge på sidebanerne. Så løber man ind i en selvmodsigelse, og det er vel derfor de delvist løber fra det, vi aftale i går, siger Per Clausen.
Forhandlingerne indledes snarest muligt.
/ritzau/