Talent er ikke lig med trivsel, viser ny undersøgelse. For selv om en elev klarer sig godt i skolen, er det ikke ensbetydende med, at barnet trives - i hvert fald ikke, hvis man kigger på nye tal fra Undervisningsministeriet, der har undersøgt elevers trivsel i kommunerne.
Det skriver Berlingske torsdag.
Her ligger drengene højere i trivsel end pigerne, der ellers klarer sig fagligt bedre. De to ting kan have en meget nær sammenhæng, mener skoleforsker, Andreas Rasch-Christensen, fra VIA University College.
- Pigerne har høje forventninger til sig selv og bliver derfor lettere stresset. De vil gerne præstere og bliver lettere påvirket af, at der generelt er meget fokus på, at man skal klare sig godt i skolen, siger han til Berlingske.
I undersøgelsen svarer 64 pct. af drengene, at det trives godt, mens det tilsvarende kun er 53 pct. af pigerne. Pigerne bliver også mere forstyrrede af larm og uro i klassen. Det er således godt en tredjedel af drengene, der har en høj trivselscore, hvad angår uro i klassen, mens det samme kun gælder for en fjerdedel af pigerne.
Læs mere på b.dk.