Pigerne sidder sødt med hænderne foldet og følger med, mens drengene farer rundt og river hinanden i håret. Sådan opfatter mange lærere deres elever; men det er langt fra virkeligheden.
Det er en del af konklusionen i en ny rapport, hvor forskere fra Roskilde Universitet har fulgt undervisningen i femte klasser i et halvt år.
"For alle børn kan det være svært at sidde stille. Vi kunne ikke se en markant forskel på om det er drengene eller pigerne, der forstyrrer i klassen. Men oftest var det drengene, der blev irettesat, mens pigerne ikke blev det," siger Jo Krøjer, lektor og ph.d. ved Institut for psykologi og uddannelsesforskning, der har været med til at lave rapporten.
Det er sandsynligvis med til at gøre nogle drenge mere og hurtigere skoletrætte.
"Vi ved, at drenge ikke er ligeså tilbøjelige til at vælge lange uddannelser som pigerne. Der kan være en sammenhæng mellem at blive opfattet som en der forstyrrer, og så at man som dreng får lyst til at vælge noget andet end at gå i skole."
Ude i klasseværelserne nikker lærerne genkendende til, at det ofte er drengene, der bliver udpeget som syndebuk, når lydniveauet bliver for højt.
"Det vil være meget naivt at tro, at der ikke er nogen lærere, der forskelsbehandler kønnene," siger lærer og tillidsrepræsentant Mads Kyrsting fra Ny Hollænderskolen i København.
Så længe der bliver stuvet flere elever sammen i klasseværelserne, så mener han, at lærerne tyer til den stereotype tankegang.
"Vi har en stresset hverdag, og når man føler sig presset, så har man oftest behov for at lægge ansvaret og skylden et andet sted. Så putter man børnene i bås," siger Mads Kyrsting.
For ham handler det i høj grad om, at lærerne bryder med den traditionelle, kønsopdelte tankegang, hvis drengene skal have en bedre oplevelse i skolen. Det tror Jo Krøjer dog ikke er nok.
"Skolelærerne kan ikke ændre det alene. Alle voksne, der har med børn at gøre, kan være med til at ændre det ved at være opmærksomme på, at mange drenge faktisk gerne vil lære noget og anerkendes for det," siger hun.