Socialdemokraternes skatteordfører, Thomas Jensen:
- Det er vel kun olielobbyen og Venstre, der kan se rimeligheden i, at store udenlandske olieselskaber betaler mindre for danskernes olie end for eksempel danske Mærsk. Det laver vi nu om på.
- Det er da ærgerligt for Venstre, at de nu ikke kan være med til at bestemme, hvordan de mange milliarder skal bruges. Men for Venstre er det åbenbart vigtigere at holde sig gode venner med olielobbyen.
Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen:
- De store olieselskaber har længe betalt alt for lidt i skat. Nu sikrer vi, at der går en langt større del af overskuddet til den danske statskasse. Det er både rimeligt og retfærdigt.
- Ressourcerne i Nordsøen tilhører den danske befolkning, og derfor skal så stor en del af overskuddet som muligt gå til fællesskabet.
Liberal Alliances skatteordfører, Ole Birk Olesen:
- Det er en virkelig dårlig aftale. Det eneste, Danmark får ud af den, er, at investeringerne i Nordsøen i fremtiden vil gå uden om Danmark til Storbritannien og Norge i stedet for.
- Det vil koste danske arbejdspladser og dansk velstand, og vi vil ryge endnu længere bagud i konkurrencen med vore nabolande. Samtidig er det højst tvivlsomt, om pengene til den såkaldte togfond overhovedet kommer ind.
Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R):
- Det er afgørende, at vi nu har fået skabt klarhed omkring de langsigtede rammer for investeringer i Nordsøen.
- Når vi vælger at afsætte provenuet fra aftalen til Togfonden DK, er det et led i regeringens samlede bestræbelser på at trække Danmark i en grønnere og mere klimavenlig retning. Som klima- og energiminister er jeg stolt over, at vi bruger penge fra Nordsøen til at styrke den kollektive trafik.
Skatteminister Holger K. Nielsen (SF):
- Jeg er meget tilfreds med, at vi har landet en aftale, som sikrer en mere fair og fornuftig beskatning af udnyttelsen af vores fælles ressourcer i Nordsøen. Det er en god og solid aftale med bred opbakning i Folketinget.
- Samtidig er jeg både glad og stolt over, at vi i aftalen afsætter pengene fra harmoniseringen til kollektive og bæredygtige trafikinvesteringer til gavn for tusindvis af danskere.
/ritzau/