S og SF's annoncerede betalingsring omkring København vil smadre pendlernes privatøkonomi og opdele København i to flere områder.
Sådan lyder kritikken fra regeringen og Dansk Folkeparti til oppositionens planer om at indføre en afgift på alle biler, der kører ind og ud af landets hovedstad.
"Tårnby, Dragør og hele Amagers befolkning og deres virksomheder risikerer at blive isoleret fra resten af Københavnsområdet, fordi det bliver voldsomt dyrt for beboerne på Amager at komme frem og tilbage gennem betalingsringen," siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen.
Han er chokeret over, at S og SF vil pålægge pendlerne, der skal til og fra København 225 arbejdsdage om året en ekstra skat på 15.000-18.000 kr. - et beløb, som Transportministeriet er nået frem til.
"Enlige forældre, par med dyre boliglån, unge nyetablerede på arbejdsmarkedet og mange andre grupper vil blive ramt benhårdt på privatøkonomien, når eller hvis deres i forvejen dyrt betalte biler pålægges en ekstra skat på 1.500 kr. om måneden af S-SF," siger Kim Christiansen.
Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, frygter, at en betalingsring vil splitte hovedstadsområdet op på "en besynderlig og dybt urimelig måde".
Han forstår godt, at en række S-borgmestre i omegnskommunerne kræver et klare svar fra oppositionen inden et valg.
"Hvor skal betalingsmuren bygges, og hvem skal rammes, spørger borgmestrene. Det har Helle Thorning dog klart afvist at svare på. Helle Thorning ønsker i stedet, at borgerne og kommunerne skal købe katten i sækken, så betalingsmurens grufulde konsekvenser holdes hemmelige indtil efter valget," siger Kristian Pihl Lorentzen.
Betalingsringen skal ifølge S og SF indbringe to milliarder kroner om året.