Strandbilleder, julebilleder og børnebilleder. Det deler du måske med dine venner på Facebook, men ville du også dele dem med din chef?
Nej, siger de fleste. Kun en fjerdedel af danskerne er ven med deres chef på de sociale medier som eksempelvis Facebook eller Instagram, viser en ny undersøgelse, som vikar- og rekrutteringsbureauet Randstad har foretaget blandt danske lønmodtagere.
Det kan skyldes, at mange stadig har den traditionelle opfattelse af, at privatliv og arbejdsliv ikke hører sammen, mener erhvervsforsker og ekspert i danskernes brug af sociale medier, Søren Schultz Hansen.
- Især den ældre generation forbinder det at være ven med deres chef på Facebook med at være uprofessionel. Man skal ikke blande det private og arbejdsmæssige sammen. Det betyder, at man i princippet kan stå i en situation, hvor en, man er ”ven” med, skal fyre en. Det er ikke så godt, siger han til Avisen.dk.
Derudover påpeger Søren Schultz Hansen, at man som chef for eksempel heller ikke vil have, at medarbejderne skal se, at man selv propper sig med ostepops hele weekenden.
Ifølge Kristian Strøbech, der er ekspert i sociale medier og digital medieudvikling og lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, kan de få Facebook-venskaber mellem chef og medarbejdere også bunde i, at vi med den digitale udvikling er blevet mere bevidste om, hvordan vi agerer på de sociale medier.
- Vi har lært i disse år med sociale medier at beskytte os selv, fordi vi ikke ønsker, at vores chef skal vide nogle ting. Det lægger en naturlig distance til både chefen og arbejdspladsen. Man har ikke lyst til, at arbejdet skal blandes ind i alle mulige sfærer. Det, tror jeg, er en ret naturlig ting, siger han til Avisen.dk.
Randstad Workmonitor undersøger hvert kvartal lokale og globale trends inden for mobilitet, arbejde, tilfredshed og motivation blandt lønmodtagere i 33 lande.
Randstad har stillet følgende spørgsmål til 400 danske lønmodtagere:
Er du forbundet med din chef på de personlige sociale medier såsom Facebook eller Instragram?
Hertil svarer 25 procen 'ja'.
UDVID
Tiderne har ændret sig
Ifølge Søren Schultz Hansen har tiderne ændret sig gevaldigt med den digitale tidsalder og udbredelsen af brugen af sociale medier.
- Vi er gået fra, at man engang nærmest skulle tage aktiv stilling, hvis man ville være venner med sine kolleger, medarbejdere og chefer til, at man nu skal tage aktiv stilling, hvis man gerne vil sætte nogle grænser mellem det private og arbejdsmæssige, siger han.
Søren Schultz Hansen henviser til, at man for bare 20 år siden måtte ringe til fastnettelefonen, hvis man ville have fat i nogen uden for arbejdstiden. Her kunne man risikere at få fat i ægtefælden eller børnene, som ifølge Søren Schultz Hansen var et rimelig stort indgreb i privatsfæren.
- På den måde er der overordnet set sket en sammenblanding, både på principielt niveau, men også på praktisk niveau, siger han.
Arbejdsmæssig skade er en mindre del
Selvom der har været sager, hvor medarbejdere er blevet fyret på grund af ytringer på Facebook, mener eksperterne ikke, at det hverken er eller burde være den primære grund til ikke at ville være ven med sin chef på Facebook.
Her kan du eksempelvis læse om, hvordan en portør blev fyret for at skrive om de kritiske arbejdsforhold på sin arbejdsplads.
- Der kan selvfølgelig være et overvågningsaspekt, hvor bestemte ledelsestyper ikke sætter bremsen i, når det kommer til at holde øje med, hvad folk laver. Det findes jo nok, men det hører til sjældenhederne, siger Kristian Strøbech.
Søren Schultz Hansen understreger dog, at man på arbejdspladserne burde begynde at tænke i at have politik vedrørende sociale medier.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.